З 22 по 24 вересня 2017 року м. Херсон та Херсонський академічний музично-драматичний театр ім. М. Куліша зустрічав учасників Осінньої школи НСТДУ, яка була присвячена організації театральних фестивалів України.
Засновник та головний ідеолог Сезонних шкіл, голова НСТДУ, н.а. України – Богдан Струтинський зауважив найпершу ціль шкіл: «Ми творимо з вами український театр. Наша мета в тому, щоб повернувшись на місце, ви продовжили цей процес реанімації та прищеплення нового українському театру. Ми сьогодні не нав’язуємо якусь ідеологію Спілки, ми тільки стимулюємо рух».
Як пройшла школа дізнаємось тут.
День перший
У перший день відбулася прес-конференція для представників херсонської преси. Участь в прес-конференції взяли: директор Херсонського драмтеатру, президент міжнародного театрального фестивалю «Мельпомена Таврії» – Олександр Книга; начальник Управління культури Херсонської обласної державної адміністрації заслужений діяч мистецтв України Світлана Думінська; театрознавець Алла Підлужна та комерційний директор Національної оперети України – Оксана Когут.
«Ми з усіма колегами намагаємось відродити діяльність Національної спілки театральних діячів України. За законом, до спілок влада має дослухатись. Ми самі маємо стати провідниками усіх позитивних змін в країні» – звернувся до учасників Осінньої школи директор Херсонського драмтеатру, президент міжнародного театрального фестивалю «Мельпомена Таврії» – Олександр Книга.
Програма першого дня була освітня.
Свої фестивалі презентувала комерційний директор Національної оперети України – Оксана Когут. Оксана Володимирівна поділилася досвідом створення фестивалів «Карпатський простір» та «О-Фест», ідеологом і засновником яких є голова НСТДУ, н.а. України Богдан Струтинський. Обговорювалися питання поетапної розробки фестивалю, рекламна компанія, фінансування та пошук партнерів фестивалю, міжнародна співпраця.
Приклади рекламних роликів Фестивалів, які відбулися в минулому році:
Ярослав Федоришин – художній керівник Львівського театру «Воскресіння»:
– розповідав про Міжнародний фестиваль «Золотий лев», який вже більше двадцяти років прикрашає вулиці Львова;
– ділився досвідом з зарубіжних фестивалів, у яких театр «Воскресіння» брав участь;
– наголошував на градації фестивалю – від першої спроби проведення фесту до сьогодення.
Фільм про Фестиваль “Золотий Лев”
День другий
Своїм досвідом поділилися Олександр Книга, Анна Липківська, Алла Підлужна та Олег Вергеліс.
На лекції театрознавець Алла Підлужна презентувала огляд українських театральних фестивалів, які вона поділила на два напрями:
– фестиваль як свято для міста;
– фестиваль як дослідницький процес.
Алла Антонівна наголосила на потребі розведення фестивалів у часі, для того, щоб можна було робити огляди і порівняльні аналізи. На сьогодні фестивалі часто відбуваються одночасно і на них не можуть потрапити театрознавці та журналісти. Вже є величезна потреба робити графік фестивалів, щоб театри розуміли, куди подавати заявки і що відвідувати.
«Зараз в Україні просто фестивальний бум, встежити за яким практично неможливо» – визнала Алла Підлужна.
Для учасників Осінньої школи НСТДУ відбулася також лекція-полілог від відомого театрального критика, оглядача тижневика «Дзеркало тижня. Україна», заслуженого журналіста України, експерта Комітету Національної премії ім.Т.Шевченка, автора книг про вітчизняний театр – «Квиток на вчорашню виставу», «Українська драма», лауреата міжнародних премій – Олега Вергеліса. Виступ був присвячений специфіці фестивальних проектів в Україні у контексті сучасних креативних індустрій.
Відомий театрознавець та театральний критик, кандидат мистецтвознавства, доцент, учасник журі численних фестивалів, організатор та координатор фестивалів – Анна Липківська говорила про фестивальний досвід, концептуальний та змагальний аспекти фестивального руху в Україні.
«Мельпомена Таврії» – Міжнародний театральний фестиваль у м. Херсон – в нинішньому театральному сезоні святкує своє 20-річчя. Директор Херсонського театру ім. М. Куліша – Олександр Книга, засновник вищезазначеного фестивалю під час своєї лекції розповідав про витоки фестивалю і його майбутні перспективи.
“«Мельпомена Тарврії» виникла як протест, для ствердження того, що театр місту необхідний. Для цього ми почали запрошувати театри інших міст та інших країн. «Мельпомена Таврії» – це фестиваль друзів, які часто приїздили до нас за свій рахунок” – зауважив Олександр Книга.
День третій
Цей день був присвячений практиці. Учасники отримали практичне завдання, створили маленькі команди з трьох чоловік і розробляли ідеї майбутніх фестивалів. Отже, слідкуйте за театральним рухом, можливо, зовсім скоро на фестивальній мапі України з’являться такі події як:
– «Україно, розквітни!», який буде націлений на презентацію міста м. Сєверодонецьк;
– Фестиваль «Пошук талантів» у м. Херсон;
– Фестиваль-реконструкція, який покликаний привернути увагу до культурних пам’яток, що зникають;
– Фестиваль «5х5». Фестиваль передбачає протягом 5 років, що певна індустріальна локація має перетворитися на арт кластер, завдяки залученню та зрощенню молодих лідерів громади та іноземних кураторів. Фестиваль має охопити п’ять різних міст, і націлений на утворення мистецького хабу в кожному з них.
Іще багато чого цікавого!!!
Учасники Осінньої школи НСТДУ дуже вдячні за можливість перегляду вистав у Херсонському театрі ім. Миколи Куліша. Вистава «Межа» (реж. – Раду Гілаш, сценограф – заслужений художник України Ольга Гоноболіна)- цікава історія про життя українських заробітчан, і навіть більше – про сенс людського життя.
Вистава «Лісова пісня» Лесі Українки, яка відбувалася в БЗТ «Чумацька криниця» (м. Олешки) (реж. – Сергій Павлюк), продемонструвала цікавий підхід до вуличних вистав. Оригінальність у тому, що постановка не перетворювалася на вуличний перформанс на певну тему, а виростала у повноцінне масштабне театральне дійство. Актори самовіддано та чесно працювали у холодну осінню пору. Музичний і візуальний аспекти наближали виставу до ритуалу, викликаючи образ містичної України.
Моновиставу «Лицар храму» за п’єсою Т. Іващенко (реж. – С. Павлюк), яка присвячена Небесній сотні, зіграли у грін-зоні парку ім. Потьомкіна. Актор Валерій Гайфуллін розповів історію кілера, який вбивав хлопців з Майдану.
Приємним бонусом для учасників також була екскурсія закуліссям театру від директора Херсонського театру ім. М.Куліша – Олександра Книги та відвідування Херсонського обласного краєзнавчого музею.
Нагородження дипломами учасників Осінньої школи.
Наталія Уварова – координатор фестивалів з питань партнерства та спікерів, завліт Нового українського театру, керівник театральної студії, драматург:
«22-24 вересня у Херсонському театрі ім. М. Куліша проходила осіння школа НСТДУ, присвячена організації театральних фестивалів. Було подано 45 заявок, а з них відібрано -15. Серед них – і моя заявка. І я – в Херсоні. Чого очікувала – нових знань, знайомств та спілкування. Що отримала? Знання, знайомства та спілкування.) Дуже хочу відмітити організацію школи та команду Херсонського театру. Вони з першої хвилини на з/д вокзалі, і були з нами. Мені здається, немає питання чи проблеми, яку б вони не вирішили.
p.s. Був і “комплімент від шефа” – херсонський кавун! Дякую, Олександр Книга».
Ільїна Генсіцька, керівник літературно-драматургічної частини, Київський академічний театр «Колесо»:
«Ще на початку року у мене було відчуття, що він принесе багато змін у моє життя. А почався рік із Зимової школи НСТДУ. Нові обличчя, свіжі ідеї, незвичний формат подачі матеріалу, інколи дивні, здавалось, неформатні спікери. Одним словом, я включилась у СПІЛКУвання. Все, що могла, я намагалась відвідати, бо новий досвід переформатував мою свідомість. Багато знайомих облич, проте в новому просторі! І ось воно! Справжні, незаангажовані, відкриті люди, яких об’єднує божевільне почуття до Театру. Посиденьки до ранку, розмови про роботу і переосмислення себе в Театрі та Театру у собі. Тут не було часу на зайві зовнішні “понти”, якими ми часто грішимо на знайомій території. Тут всі були такими, якими є насправді. Тут народжувались зв’язки, результати яких, я впевнена в цьому, Україна Театрально-Фестивальна вже відчує найближчим часом. Звучить зухвало, наївно, проте, я довіряю власним відчуттям! Чекайте!..
Слова подяки усім новим друзям, організаторам, лекторам та господарям!»
Ольга Коваленко, керівник літературно-драматургічної частини, Полтавський академічний обласний український музично-драматичний театр ім. М. Гоголя:
«…інколи думаю – і нащо ото я в театрі? Я для театру, чи театр для мене? Чи залишилися в театрі люди, які ще не поїхали за кордон, або які ще при своєму розумі і вірять у театр? Дякую колегам, осінній школі НСТДУ та чудовим лекторам, які нагадали, що в театрі і дотично до нього нині є ентузіасти, успішні, прогресивні люди, що намагаються ділитися досвідом, думками, емоціями для продовження існування театру та створення його позитивного іміджу. Дякую за відкритість, можливість зустрітися зі “старими” театральними друзями, знайти нових однодумців, почути досвід професіоналів, яких поважаю, до яких прислухаюся, побачити нещодавні прем’єри херсонського театру! Три дні промайнули швидко, і так само швидко довелось знову поринути у роботу свого театру. Але точно не мине так швидко вдячність київським колегам за ідею організації заходу і херсонським колегам за теплий турботливий прийом! Тепер точно знаю, що в моєму серці є місце і Херсону, на зустріч з яким чекатиму знову! Адже не місце красить людину, а прекрасні люди своє місто;)!!!»
Фото враження Вікторії Котенок
Враження Євгенії Севастьянової
Осіння школа НСТДУ відбулась у Херсоні
Учасники Осінньої школи:
1. Генсіцька Ільїна, керівник літературно-драматургічної частини, Київський академічний театр “Колесо”;
2.Головченко Богдан, керівник літературно-драматургічної частини, Миколаївський академічний український театр драми та музичної комедії;
3. Коваленко Ольга, керівник літературно-драматургічної частини, Полтавський академічний обласний український музично-драматичний театр ім. М. Гоголя;
4. Свистун Артем, директор-художній керівник Миколаївського художнього академічного російського драматичного театру;
5. Чужинова Ірина (м. Київ, ТВЗК «Київський академічний експериментальний театр “Золоті ворота”// ГО “Театральна платформа”);
6. Зілінська Тетяна, організатор дитячих проектів, Київський національний академічний театр оперети;
7. Котенок Вікторія, оглядач періодичного видання, ДП НГЖВ, журнал “Театрально-концертний Київ”;
8. Севостьянова Євгенія, педагог-організатор, Херсонський академічний обласний театр ляльок;
9. Белозерова Вероніка, PR – агенство, організація та проведення фестивалей, театральних подій, майстер-класів;
10. Боровенський Олександр, художній керівник, режисер, власник театру, англомовний театр-студія ProEnglish Theatre;
11. Ковальчук Марина, адміністратор, асистент режисера/ театрознавець, Дикий театр/ КНУТКіТ ім. Карпенка-Карого;
12. Рибалко Наталя, координатор фестивалів з питань партнерства та спікерів, завліт Нового українського театру, керівник театральної студії, драматург;
13. Стефінів Тетяна, заступник директора Івано-Франківського академічного обласного театру ляльок імені Марійки Підгірянки;
14. Лещова Тетяна, головний режисер Запорізького академічного обласного український музично-драматичний театр ім.В.Г.Магара.