Фото: Юрій Палівода
Третя сезонна школа НСТДУ пройшла в Івано-Франківську на базі Івано-Франківського академічного обласного музично-драматичного театру імені Івана Франка. Це перша сезонна школа присвячена акторській майстерності і вона сфокусувалася більше на інформативному наповненні, аніж на практичних завданнях і тренажах. У наступних школах акторської майстерності планують більше приділити уваги тренінгам, майстер-класам, співпраці між акторами та режисерами.
У першій акторській школі взяло участь дванадцять молодих акторів і студентів з усієї України і троє гостей із Молдови. Вони мали змогу відвідати майстер-класи українських режисерів: Ростислава Держипільського, Станіслава Жиркова, Максима Голенко, Ореста Пастуха, Андрія Кирильчука. Майстер-класи із пластики та вокалу для них провели актори Івано-Франківського театру. Учасники отримали багато спілкування і обмінялися досвідом.
Окремо хочеться подякувати Театру, який приймав гостей НСТДУ. Окрім творчої складової (прекрасний акторський ансамбль!), дуже потішила організаторська частина заходу. Волонтери (вони ж студенти-актори Ростислава Держипільського), які були закріплені за учасниками: зустрічали їх на вокзалі і відвозили до місця поселення, і слідкували і консультували. Зрештою, поїздка видалася змістовною, теплою і корисною.
Учасники школи:
Представники Молдовської спілки театральних діячів:
День перший
Перший день школи почався для учасників з вокзалу. До Івано-Франківська вирушило дванадцять учасників з усієї України і три з Молдови.
Після екскурсії Івано-Франківським театром імені І. Франка, яка засвідчила особливість і оригінальність одного з найбільших регіональних театрів, відбулася прес-конференція. Богдан Струтинський (голова НСТДУ, генеральний директор-художній керівник Київського національного академічного театру оперети) розповів про майбутні проекти Спілки. Під закінчення театрального сезону Спілка проведе ще одну найбільшу школу, яка відбудеться в Бучі. Під час Літньої школи плануються тренінги для режисерів, акторів, сценографів.
Б. Струтинський також зауважив: «Сьогодні є величезна проблема: йде децентралізація в галузі культури, і ми маємо віддати регіональні театри на обласні ради, а через це можемо втратити велику кількість театрів. Ми зараз активно працюємо в комісії по зміні “Закону про театр та театральну справу”, щоб не допустити помилок, які були зроблені під час написання цього документу».
Ростислав Держипільський (перший заступник голови НСТДУ, керівник напряму регіональної політики НСТДУ, директор-художній керівник Івано-Франківського академічного обласного музично-драматичного театру ім. Івана Франка) розповів про події нинішньої школи. Адже організаційна частина лягла саме на колектив театру.
Станіслав Жирков (керівник напряму молодіжної політики та пошуково-експериментального театру, директор-художній керівник театру «Золоті Ворота») засвідчив: «Зараз Спілка розпочинає навіть не з нуля, а з мінусу. Наші Сезонні школи покликані налагодити обмін досвідом між поколіннями і забезпечити спілкування».
Ще однією цікавинкою школи стала екскурсія Івано-Франківськом, яку провів архітектор Володимир Гайдар. Не банальний підхід екскурсовода і орієнтація на цільову аудиторію, дозволила фокусувати театральні тонкощі міста. До речі, у приміщенні сучасної філармонії раніше був міський театр, і на його сцені грала сама М. Заньковецька.
Після відпочинку на молодь чекала зустріч-майстер-клас із Ростиславом Держипільським і акторами театру. Актори і режисер ділилися творчими методами, на яких вибудовується вистава “Солодка Даруся” за твором М. Матіос. Режисер говорив про специфіку роботи у театрі. Йшлося про живий театр, про відшуковування акторського імпульсу з того, що є у просторі. Тренажі, які проводила Наталя Половинка з колективом Івано-Франківського театру, переростали в органічний сценічний твір. Дуже важливим завданням було вловити також публіку і імпульси із оточуючого середовища.
Після перегляду вистави «Солодка Дарусю», учасники засвідчилися в тому як насправді працюють зазначені методи у виставі. Серйозність акторського відношення до цієї вистави показує і те, що вистава, яка йде вісім років, досі жива і актуальна.
День другий
Другий день школи розпочався досить активно. Майстер-клас з пластики для учасників провів Андрій Кирильчук – артист драми, режисер, постановник пластики та сценічного бою Івано-Франківського театру.
Цікавою темою для учасників-акторів видалася і робота актора в кіно. Під час зустрічі-розмови з акторами, які активно знімаються в українських фільмах, а саме: з Романом Луцьким, Надією Левченко, Ольгою Комановською, Іваном Бліндаром та режисером Ростиславом Держипільським, обговорювалися такі питання, як специфіка роботи актора в кіно, різниця між грою у театрі і в кіно, плюси і мінуси професій, паралельне існування в кіно і в театрі. Також учасники мали змогу переглянути трейлери українських фільмів.
Далі учасники школи відвідали майстер-клас, присвячений вокалу, від артистів театру – Надії Левченко та Олесі Пасічняк. Після тривалого мовчазного налаштування на свій внутрішній голос і відшуковування звуків із простору, актори розучили з учасниками школи одну із відомих львівських пісень.
НСТДУ також привітала національними подарунками гостя з Молдови Харета Дмитра-Христіана, який приїхав до нас на свій день народження.
Ще одна зустрiч у школi НСТДУ. Театральний критик Олег Вергелiс запропонував ретроекскурс у минуле українського театру. Гуцульський театр Гната Хоткевича, акторськi феномени Заньковецької, Бучми, Ступки. А також подiлився враженнями пiсля вистави свого улюбленого режисера Iво ван Хове “Гедда Габлер”.
Цього вечора учасники мали змогу переглянути виставу “Кастинг або хто хотів люстрації?…” (реж. – А. Кирильчук, Івано-Франківський академічний обласний музично-драматичний театр ім. Івана Франка) та поспілкуватися із творцями.
День третій
Третій день Весняної школи акторської майстерності засвідчив бадьорість учасників і організаторів. Робота почалася о 9.30 із зустрічі з режисером Максимом Голенком.
М. Голенко активно працює у київських і регіональних театрах. Його постановки у театрі «Золоті ворота» та у Дикому театрі сформували певну глядацьку аудиторію. Роботи режисера відзначаються трешом, брутальністю, фізіологічною відвертістю.
Відбулася ще одна зустріч із режисером Станіславом Жирковим, директором-художнім керівником Театру «Золоті ворота», керівником напряму молодіжної політики НСТДУ, одним з ідеологів Сезонних шкіл. Розмова торкалася особливостей режисури в Україні і за кордоном.
С. Жирков нещодавно здійснив постоновку вистави «Чому не вижив Михайло Гурман?» П. Ар’є за п’єсою «Украдене щастя» І. Франка (реж. – С. Жирков) в німецькому театрі.
Весняна школа акторської майстерності завершилася! Підсумки підвели, учасників нагородили сертифікатами. А також визначили напрям наступних шкіл! Літня школа планується для акторів, режисерів, сценографів і планується більш практичною. Час призначено на початок липня! Не прогавте!
А учасники переглянули ще дві вистави Івано-Франківського театру: “Кар’єрні ігри” (реж. – О. Пастух) та “Енеїда” (реж. – Р. Держипільський).
І на завершення отримали ще багато цікавого СПІЛКУВАННЯ!!!
ДЯКУЄМО КОЛЕКТИВУ ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОГО ТЕАТРУ ЗА ГОСТИННІСТЬ.
ЯК АКТОРИ ПРОВОДЖАЛИ УЧАСНИКІВ ШКОЛИ НСТДУ МОЖНА ПОБАЧИТИ ТУТ.
Весняна школа очима учасників:
Весняна школа очима ЗМІ:
Весняна школа акторської майстерності у Франківську як шанс для молодих
В Івано-Франківському драмтеатрі стартувала весняна школа акторської майстерності