Нагадаємо, що перша резиденція ІІІ Лабораторії драматургії НСТДУ проходила у червні в Одесі на території оздоровчого табору Люстдорф. За тиждень драматурги з кураторами Павлом Ар’є та Лєною Лягушонковою встигли не тільки написати перші сцени до своїх п’єс, а й візуалізувати їх у форматі читок та міні-постановок.
Цього разу з 13 по 17 вересня другу резиденцію ІІІ Лабораторії драматургії НСТДУ приймав Мистецько-концертний центр ім. Івана Козловського. Проєкт «Лабораторія драматургії» засновано 2019 року за ініціативи Голови НСТДУ Богдана Струтинського.
Перші дні другого етапу ІІІ Лабораторії драматургії були присвячено обговоренню проміжних етапів роботи над п’єсами та вправам від кураторів проєкту, щоб навчитися робити розбір тексту, розбиратися зі структурою, виділяти моменти, за які важливо зачепитися та зрозуміти, що саме автор хоче сказати.
З Павлом Ар’є драматурги пропрацювали вправи «Перший драфт є, що далі» та майстерню «Перевірка сцен по-роялкортівськи» – 30 питань для розбору кожної сцени, де і коли відбувається сцена, коли які персонажі у сцені, їхні схожості і відмінності – і ще багато-багато іншого. Учасники, розбившись на групи, засипали одне одного питаннями, щоб у підсумку краще розібратися зі своїми п’єсами та героями.
Лєна Лягушонкова запропонувала драматургам вправу на підсилення напруження та загострення драматургічної ситуації – «Мертвий собака». Учасники лабораторії задавали безліч питань «чому?», щоб переконатися, що всі дії і сцени у їхніх п’єсах логічно і послідовно переходять від однієї до наступної.
Так, від майстерні до вправи, від вправи до майстерні проходила підготовка до пітчингу, на якому кожен учасник мав представити свою роботу. Драматурги працювали в групах та індивідуально з кураторами лабораторії, відшліфовуючи тексти та прибираючи зайве. Оскільки ІІІ Лабораторія драматургії НСТДУ присвячена роботі над трансформацією чужого літературного твору, то цього разу учасники взяли за основу такі літературні добутки: «Віднесені вітром», «Сто тисяч», «Сліпий музикант», «Перехресні стежки», «Червона шапочка», «Метаморфози», «Намалюй мені літак», «Дауншифтінг», а також оповідання Стефана Грабінського та карпатські казки.
Вже традиційно, останній і передостанній дні другої резиденції Лабораторії драматургії учасники представляють візуалізацію своїх драфтів запрошеним експертам. Свій фідбек та поради драматургам висловлювали Ігор Федірко, режисер у Київському академічному театрі ляльок, Тетяна Губрій, режисерка у Київському академічному театрі драми і комедії на лівому березі Дніпра, Давид Петросян, режисер у Національному академічному драматичному театрі імені Івана Франка, Наталя Сиваненко, режисерка в Одеському академічному українському музично-драматичному театрі імені В. Василька, Дмитро Весельський, режисер та художній керівник Малого театру, драматургиня Наталія Блок та студенти режисерського курсу Михайла Урицького.
Завдяки Лабораторії від НСТДУ драматурги отримали багато важливих знань та інформації і тепер можуть працювати над остаточним варіантом своїх п’єс, які будуть представлені під час фінального етапу. А завдяки учасникам та кураторам лабораторії з кожним роком стають все більш потужними і крутими, адже ми сприяємо створенню неповторних робіт та професіоналів.