Телефони для консультацій:

(044) 279-65-49
Національна спілка театральних діячів України / National Union of Theatre Artists of Ukraine
Включайтесь у спілкування!
Що об’єднало театри та музеї: форум “Театр & Музей: взаємо-ДІЯ”

Музейна справа була і є непростою галуззю у своєму існуванні та розвитку. Як і театри, музеї потребують інвестування та коштів. Однак фінансова складова не завжди є головною проблемою музеїв.

В Україні налічується близько 5000 музейних установ різного типу і як показує досвід, брак фахівців  часом буває набагато більшою бідою, що призводить до знищення добрих починань музейників. Та попри всі складнощі, українські музеї існують! Більш того, поки деякі музейні установи вимушені скорочувати працівників та зачиняти відділи, інші ж – навпаки, створюють нові експозиції, залучаючи іноземних фахівців до співпраці.

З метою налагодження міжсекторального діалогу між музеями та театрами з урахуванням основних сучасних світових тенденцій розвитку музейної справи НСТДУ та Музично-меморіальним музеєм Соломії Крушельницької (Львів) було започатковано театрально-музейний форум «Театр & Музей: взаємо-ДІЯ». Проект відбувся вперше у Києві 15-16 листопада 2018 р. в креативному просторі «HUB 4.0» за підтримки Українського культурного фонду.

До участі у форумі було запрошено представників театрів та музеїв України, зокрема театральних та меморіальних музеїв, присвячених особистостям, діяльність яких пов’язана з театром.

Протягом двох днів роботи Форуму було проведено 6 панельних дискусій на найбільш актуальні серед театрів/музеїв теми, зокрема:

Неля Куковальська, генеральний директор Національного заповідника «Софії Київської»

– Умови функціонування культурних інституцій у сучасній Україні (обговорення питань, пов’язаних із законодавством у сфері музейної справи, розробка та затвердження підзаконних актів, забезпечення соціально-економічних та правових умов для ефективної діяльності музеїв);

– Роль музеїв і театрів у забезпечені сталого розвитку міст та громад (обговорення на практичних прикладах ролі культурних інституцій у забезпечені сталого розвитку в регіонах – яким чином музеї/театри можуть сприяти підвищенню інвестиційної привабливості міст та їх економічному і соціальному розвитку);

Ростислав Карандєєв, державний секретар Міністерства культури України та Анастасія Політіко, керівник відділу комунікацій та зв’язків з громадськістю Українського культурного фонду

– Стратегії розвитку та розширення аудиторії (ознайомлення с досвідом музеїв з України та країн ЄС з новими партисипативними формами роботи в музеях та «нетрадиційними» методами залучення нових відвідувачів, та обговорення можливостей міжсекторального діалогу та співпраці між театрами та музеями);

– Формування інфраструктури музейної справи (обговорення питань, пов’язаних з розвитком музейних мереж, професійною підготовкою музейних працівників, впровадження новітніх технологій, менеджменту та маркетинг у сфері музейної діяльності);

– Нові медіа та використання цифрових технологій в музеях (презентація реалізованих проектів з впровадження нових цифрових інструментів та музейних практик для залучення нової аудиторії та підвищення ефективності музеїв у глобальному контексті);

– Можливості доступу до фінансування, грантові програми та міжнародна співпраця (обговорення успішного та неуспішного досвіду міжнародної співпраці, ознайомлення з грантовими можливостям та створення спільних проектів).

                         Богдан Струтинський, Голова НСТДУ

«Роль особистості в історії театру надзвичайна, адже цей вид мистецтва творять саме особистості – драматурги і режисери, художники і композитори, актори і менеджери. Коли вони ідуть у вічність, їхні творіння продовжують жити. Вони мають жити заради подальшого розвитку, заради того, аби з’являлися нові Курбаси, Хоткевичі, Заньковецькі. І театральні та меморіальні музеї – це те місце, куди постаті, які стали історією, переходять з театру. Музей в театрі та театр в музеї – ми знаємо чимало вдалих прикладів такої міжсекторальної співпраці і хочемо, аби їх стало більше. Популяризуючи театрального діяча, ми сприяємо зростанню зацікавленості театральних глядачів і відвідувачів музею. Тож, бажаю всім учасникам продуктивної роботи, збагачення досвіду та успішного втілення набутих на форумі знань!»  – зауважив Богдан Струтинський, Голова НСТДУ у вітальній промові.

Під час форуму, окрім презентацій та дискусій, програмою було передбачено 4 воркшопи від провідних українських фахівців:

Воркшоп № 1: Інклюзія: робота з особливими категоріями відвідувачів (Кіра Степанович, старший науковий співробітник Педагогічного музею України).

Воркшоп № 2: Права інтелектуальної власності та авторське право (Наталія Домот, економіст ВГО «Всеукраїнська Ліга Авторів).

Воркшоп № 3: «Внутрішній» маркетинг для закладів культури або як зробити музей/театр привабливим продавцем (Ольга Зайченко, засновник та директор Бутику розвиваючих рішень EQ Impact).

Воркшоп № 4: «Зовнішній» маркетинг: інформаційна присутність театрів та музеїв в мережі: як і навіщо (Олександр Верголяс, виконавчий директор інформаційного агенства «Петро і Мазепа медіа»).

Протягом двох днів роботи Форуму до роботи долучилися 4 міжнародних спікера з країн ЄС. Про роль музеїв і театрів у забезпечені сталого розвитку міст та громад в Німеччині та Польщі розповідали Петер Маркс, диригент і композитор, державний музичний директор міста Біберах на Рісі та Магда Грудзинська – театральний куратор (Польща). Гості з Болгарії – Златіна Тодорова, куратор музею Бориса Кристоффа та Угорщини Аттіла Сабо, заступник директора музею та інституту театру Угорщини – розповідали про те, як використання цифрових технологій в музеях допомогло у формуванні інфраструктури музейної справи іноземних колег.

В якості пілотного проекту музейно-театральної співпраці НСТДУ спільно з партнером проекту, Музично-меморіальним музеєм Соломії Крушельницької у Львові, було підготовлено видання «Оперний світ Соломії Крушельницької», презентація якого відбулася в перший день Форуму. Книга знайомить з репертуаром славетної співачки Соломії Крушельницької (1872-1972), що налічував майже 60 опер. Видання містить лаконічну інформацію про композиторів, їхні твори, сюжети опер, уривки з рецензій на виступи С. Крушельницької на сценах багатьох театрів світу. Унікальність видання полягає в тому, що вперше українською мовою представлено сюжети опер композиторів різних національних шкіл і напрямків, що робить його особливо цінним для музичних театрів України. Це видання адресоване музикознавцям, театрознавцям, широкому колу шанувальників оперного мистецтва.

НСТДУ висловлює щиру подяку надійному партнеру керівництву Музично-меморіального музею Соломії Крушельницької у Львові, Українському культурному фонду, усім спікерам, учасникам, тренерам та гостям за потужну зацікавленість та активну роботу.

Завдяки спільним зусиллям театрально-музейний форум “Театр & Музей: взаємо-ДІЯ” став платформою для обговорення важливих питань у сфері культури та об’єднав близько 90 учасників – представників органів влади, театрів та музеїв України та ЄС, міжнародних установ і що найголовніше дав потужний старт до плідної співпраці музейників&театралів.

Фото: Анатолій Федорців