Уміння уважно дослухатися до музики, створювати мізансцени, що не суперечать партитурі, мабуть, є одним з головним завдань оперного режисера.
Базовий фундаментальний курс майбутні оперні режисери отримують у профільних мистецьких ВНЗ. Проте, за словами більшості випускників та студентів музичних академій і училищ, бракує саме практичних навичок.
Створити простір, звести з практиком, який розкриє тонкощі роботи режисера над музичною основою оперної вистави, було головним завданням НСТДУ під час проведення Школи оперної режисури.
Так 22-26 червня в рамках постійного проєкту Сезонних шкіл НСТДУ, які за ініціативи Голови НСТДУ Богдана Струтинського діють вже четвертий рік поспіль, відбулася перша Школа оперної режисури. Участь у ній брали 10 учасників.
5 днів навчання відбулися на території Оздоровчого комплексу «Люстдорф» в Одесі, а куратором був Євген Лавренчук, оперний та драматичний режисер, продюсер, театральний педагог, заслужений артист України.
Понад 3 роки Євген був головним режисером Одеського національного академічного театру опери та балету, а нині є ректором Першої української школи театру і кіно.
Варто зауважити, що вистава «Травіата» Одеського національного академічного театру опери та балету (режисер Євген Лавренчук) за рішенням Експертної ради ІІІ Всеукраїнського театрального Фестивалю-Премії «ГРА» визнана однією з двох кращих у номінації «Найкраща музична вистава у жанрі опери/оперети/мюзиклу», а також була номінована на Шевченківську премію.
«Майбутнє – за оперною режисурою!», – переконаний тренер. Євген підготував чимало корисної теорії та цікавої практики, аби максимально сформувати навички, необхідні для здійснення постановки опери. Це анонсував під час знайомства з учасниками особисто.
Щоденні заняття тривали по 5-7 годин. Їх основою та предметом аналізу стало прочитання партитури опери Джузеппе Верді «Травіата»:
«Глибоко занурюючись в музичну структуру, витягуємо не музикознавство, а драматургію. Тобто те, що відбувається з героями поза словами: психологію, те, що вони приховують та про що насправді думають коли співають усім відомі слова. Це все написано автором в партитурі. Аналізуючи тональний, тембральний план, характер вокальної стрічки, ми розуміємо справжній текст героя в опері. Режисери отримують справжній сценарій того, що відбувається на сцені, а не того, що відбувається у тексті», – Євген Лавренчук.
Паралельно зі Школою оперної режисури в Одесі тривав ще один проєкт – ІІІ Лабораторія драматургії НСТДУ. За згодою кураторів, ми запропонували учасникам обох таборів об’єднати свої сили і зголоситись на творчий експеримент: режисерам було запропоновано поставити першу сцену з майбутніх інсценівок, написаних драматургами. Репетиційний процес постановок адаптацій «Червоної шапочки», карпатських казок, «Перехресних стежок», «Віднесених вітром» тривали увесь вечір і ніч. А вранці наступного дня було презентовано результат колаборації драматургів та режисерів, яким лишились задоволені обидві сторони, погоджуючись, що це було цікавою ідеєю, яка цілком можливо матиме своє подальше продовження.
НСТДУ щиро вдячна Євгену за чергову співпрацю та успішне втілення спільної ідеї щодо реалізації Школи. Учасники задоволені, а це найвища оцінка!
Як проходили заняття в Одесі та відгуки режисерів можна побачити та почути у відео: