Лабораторія драматургії НСТДУ – це проєкт для тих, хто готовий учитися й прагне визнання власних сценічних робіт. Його мета – відкривати нові імена та урізноманітнювати репертуар театрів українськими творами.
2020 року ІІ Лабораторію драматургії НСТДУ підтримав Український культурний фонд. За кількістю балів експертів він посів перше місце в рейтингу лоту «Резиденції».
Про першу та другу резиденцію проєкту, що відбулися у липні-серпні 2020 року, ми розповідали у попередніх публікаціях, а от про результати Фестивалю сучасної драми піде мова далі.
Фестиваль сучасної драми є фінальним етапом Лабораторії. Лише в рамках минулорічного освітнього проєкту було створено 11 українських п’єс для дітей і юнацтва і деякі з них уже потрапили до репертуару театрів.
Цього разу обмежень не було: драматурги писали п’єси для різних вікових категорій і видів театру. Таким чином, до фіналу дійшли 10 авторів, чиї п’єси були відібрані кураторами Павлом Ар’є та Наталею Блок і увійшли до фестивальної програми.
Довгоочікувана презентація відбулася на Сцені 77 Київського національного академічного театру оперети. Публічні читання та обговорення п’єс із залученням режисерів й акторів, запрошенням керівників літературно-драматургічних частин театрів тривало протягом трьох днів – 16, 17 та 18 жовтня. Вхід на фестиваль був вільний та у зв’язку з карантинними обмеженнями зала могла прийняти лише 50 глядачів, що попередньо реєструвалися за google-формою.
За реалізацію читок взялися імениті та режисери-початківці, серед яких: Володимир Кудлінський, Аліна Чуєшова, Наталя Сиваненко, Наталя Блок, Анна Горянська, Ігор Матіїв, Олексій Доричевський, Аніта Марініченко та Тетяна Губрій. У читках були задіяні 53 професійних актори.
“Четверта стіна”. Драматургиня: Алекс Вуд. Режисер читки: Володимир Кудлінський
“Чума”. Драматургині: Лєна Лягушонкова & Катерина Пенькова. Режисерка читки: Аліна Чуєшова
“Зіскочити з петель”. Драматургиня: Олена Шевченко. Режисерка читки: Наталя Сиваненко
«Вдячна за можливість бачити за декілька днів результат мислення учасників Лабораторії. Це дає певний контекст того, що хвилює драматургів, що хвилює глядачів. Під час першого дня читань я з радістю для себе відкрила нове ім’я – Олена Шевченко. Її достатньо багатопланова поліфонічна комедія «Зіскочити з петель» дуже зацікавила, порадувала і зігріла», – Ірина Запольська, гостя фестивалю
________________
“Ловець снів”. Драматургиня: Анна Галас. Режисерка читки: Наталя Блок
«На читках сучасної драматургії вже вдруге, але на заходах, які створює НСТДУ я часто буваю. Дуже важливо розуміти, в якому стані зараз сучасна українська драматургія. Зацікавила п’єса «Ловець снів». Це п’єса детективного жанру. Сподобалось те, що там було багато дії. Кожен режисер може знайти в ній нове рішення», – Ірина Челомбітько, керівник літературно-драматургічної частини Харківського академічного російського драматургічного театру ім. О. Пушкіна
________________
“Десафінадо”. Драматург: Андрій Бондаренко. Режисерка читки: Анна Горянська
«Почути автора – це найважливіше у форматі читань. «Десафінадо» Андрія Бондаренка вразила! Першою чергою, своєю людяністю та простотою. Тут є можливість акторам реалізуватися в плані одкровень. Бо тут чи не кожен персонаж має можливість поділитися чимось сокровенним. І хто б не говорив, чи жіночий персонаж чи чоловічий, за цим чую монологи автора і це наближає до матеріалу, пробуджує і не дає бути спокійним, що і має відбуватися з драматургією», – Олег Стефан, актор Київського академічного театру драми і комедії на лівому березі Дніпра, заслужений артист України.
________________
“Дядя Міша проходить мимо”. Драматургиня: Людмила Шевченко. Режисер читки: Ігор Матіїв
«Я була на презентації Цифрового театрального архіву в Харкові і там почула про те, що з 16-18 відбудеться фестиваль у Києві. Найбільше запам’ятались п’єси «Дядя Міша проходить мимо», «Ловець снів» і «Четверта стіна». Хочеться, щоб Лабораторія існувала, розвивалась, щоб більше і більше драматургів проходили через неї», – Аліна Богданович, ГО «Платформа театральних ініціатив».
________________
“Present perfect”. Драматургиня: Ольга Анненко. Режисер читки: Олексій Доричевський
«Цікаво, що ти першим можеш побачити п’єсу, в оригіналі, в зароджені. Такі фестивалі потрібні аби розуміти, що драматургія – це не нудно», – Влада Михайленко, гостя фестивалю.
________________
“День стійкості”. Драматург: Павло Юров. Режисерка читки: Аніта Марініченко
“Подорож Амундсена”. Драматург: Олексій Доричевський. Режисерка читки: Тетяна Губрій
Під час обговорень за участю авторів та постановчих команд читок з залу лунали цікаві питання, ідеї та пропозиції. Хто знає, можливо вже 2021 року роботи українських «шекспірів» будуть успішно втілені в постановках на різних театральних майданчиках України.
А ще в рамках проєкту було створено Бібліотеку української драматургії. Ресурс, на якому збираються драматургічні твори українських авторів та переклади українською з інших мов. Фонд сайту буде постійно поповнюватися.
«Мені дуже подобається ідея створення спільного сайту з усією драматургією, тому що важливо, аби драматургія була у доступі», – Ірина Челомбітько, керівник літературно-драматургічної частини Харківського академічного російського драматургічного театру ім. О. Пушкіна.
Ми дякуємо усім, завдяки кому відбувся Фестиваль сучасної драми та ІІ Лабораторія драматургії. А це:
– куратор Павло Ар’є та співкураторка Наталя Блок. Саме вони були провідниками наших драматургів від їхнього першого кроку та слова від моменту старту ІІ Лабораторії драматургії НСТДУ.
– режисерам, акторам, композиторам, завдяки вірі та роботі яких, п’єси знайшли своє перше сценічне втілення.
– дякуємо Українському культурному фонду за підтримки якого Лабораторія і сам Фестиваль відбулися.
– Київському національному академічному театру оперети, що став домівкою для однієї резиденції Лабораторії та Фестивалю сучасної драми. Дякуємо усім службам театру за допомогу та атмосферу, яку так високо оцінив й сам глядач у нашому анкетуванні.
– партнерам проєкту Радіо Культура та Київському академічному театру драми і комедії на лівому березі Дніпра.
– театрам, які сприяли втіленню читок: Театру на Подолі, театру «Золоті ворота», Дикому театру, народному театру-студії «Теларії» палацу культури «Дарниця», Trip acting studio.
Фото: Ira Marconi
Відео: