“Будь-який простір має якість”. Саме ці слова неодноразово чули учасники Осінньої школи сценографії, від свого куратора Сергія Маслобойщикова. Проект був реалізований з 11 по 14 жовтня 2018 року у Києві Національною спілкою театральних діячів України за підтримки Українського культурного фонду. Партнер проекту – Інститут проблем сучасного мистецтва.
Український культурний фонд – державна установа, створена у 2017 році, на підставі відповідного Закону України, з метою сприяння розвитку національної культури та мистецтва в державі, забезпечення сприятливих умов для розвитку інтелектуального та духовного потенціалу особистості і суспільства, широкого доступу громадян до національного культурного надбання, підтримки культурного розмаїття та інтеграції української культури у світовий культурний простір. Діяльність фонду, згідно чинного законодавства, спрямовується та координується Міністерством культури України.
Це перший захід Спілки, повністю присвячений сценографії. Він покликаний сприяти фаховому зростанню українських художників-постановників. Основними завданнями є стимулювання розвитку сценографічного мистецтва в Україні через підвищення професійності сценографів, розширення кола їхніх професійних зв’язків, а також презентація кращих напрацювань учасників керівникам театрів та режисерам.
Творчий куратор Школи – Сергій Маслобойщиков, відомий український кінорежисер, сценарист, театральний режисер, режисер телебачення та реклами, графік, живописець, театральний художник, дизайнер театральних костюмів, викладач Національної Академії образотворчого мистецтва та архітектури, член-кореспондент Національної академії мистецтв України. Він є автором сценографії до майже 50 вистав та режисером-постановником 13 вистав у різних театрах України та світу. Сценографія Сергія Маслобойщикова чотири рази відзначалася «Київською пектораллю», преміями ім. В. Клеха та Ф. Нірода, Золотою медаллю Академії Мистецтв України в галузі театру. Організатори школи впевнені, що безпосереднє знайомство з особливостями підходу до створення сценічного простору такого художника, як Сергій Маслобойщиков, спонукатиме молодих митців до створення власного творчого стилю, сприятиме виробленню нестандартного підходу до аналізу художнього тексту, допоможе знаходити спільні точки перетину у роботі з режисерами.
Для участі було відібрано 18 сценографів різного віку та стажу роботи – від студентів до головних художників театрів. І якщо завданням було підвищення рівня професійної майстерності, на що були орієнтовані майстер-класи Школи, то її надзавдання – знайомство з керівниками та режисерами театрів України з метою подальшої творчої співпраці. Для спільної роботи були запрошені режисери з Києва та біля десяти режисерів регіональних театрів, серед яких Віктор Гирич, Олександр Крижановський та Олексій Кужельний, Максим Голенко, Іван Уривський, Дмитро Весельський, Дмитро Морозов та багато інших.
В рамках проекту був виданий буклет-презентація учасників школи, який вже отримали представники театрів та режисери. Решта буде розіслана по театрах України. Інформація про учасників школи передана до бази даних Львівської галереї сценографії.
За час роботи школи учасники реалізували в просторі Інституту проблем сучасного мистецтва міні-виставку своїх робіт, яку побачили запрошені режисери та відвідувачі виставки «Сам собі режисер», що цими днями відбувалася у виставковому залі Інституту (куратор – Сергій Васильєв). А також взяли участь у розширеному майстер-класі з театрального освітлення та презентації можливостей комп’ютерного 3D макетування. До учасників школи на цих майстер-класах мали змогу приєднатися і запрошені режисерів.
Творчим куратором школи Сергієм Маслобойщиковим були також проведені майстер-класи з використання простору, створення образу та атмосфери вистави засобами сценографії з детальним розбором робіт учасників.
Фінальним етапом конкурсу-лабораторії стало обговорення робіт сценографів, створених за 3 дні за завданнями режисерів.
Вже під час Школи були озвучені пропозиції співпраці від Сумського академічного театру драми та музичної комедії ім. Михайла Щепкіна (гол. реж. – Артемій Аніщенко), Чернігівського обласного театру ляльок ім. Олександра Довженка (гол. реж. – Віталій Гольцов), Закарпатського обласного угорського драматичного театру (гол. реж. – Олег Мельничук).
Учасники школи висловили побажання зробити Школу сценографії традиційною, у відгуках надали перелік питань, які можуть бути розглянуті, в тому числі – розширені майстер-класи зі сценічного освітлення та провадження нових комп’ютерних технологій та програм.
Дякуємо Інституту проблем сучасного мистецтва Академії мистецтв України, нашому постійному партнеру в реалізації освітніх програм, за організаційну підтримку, а також Національному центру театрального мистецтва ім. Леся Курбаса за сприяння в проведенні майстер-класу зі сценічного світла.