Фото: Анатолій Федорців
Перша Сезонна школа НСТДУ стартувала у Київському академічному Молодому театрі 22 лютого. У заході взяло участь 50 учасників, відібраних НСТДУ. Вік бажаючих різноманітний – від 19 до 69 років, географія учасників охопила всю Україну. Це – митці державних та недержавних театрів, студенти мистецьких навчальних закладів, менеджери театральної справи.
Зимова школа пройшла з організаційною точністю. Лекції були поділені на навчальні панелі і торкалися різноманітних тем. Cпікери дотримувалися дедлайну, були цікаві обговорення і запитання. Головним досягненням заходу є створення нового кола СПІЛКУВАННЯ і виникнення нових орієнтирів театрального життя. Адже середовище неодмінно потрібно формувати. І саме для цього має існувати Спілка.
Під час школи розглядалися питання управління театром, промоції театральних заходів у соціальних мережах, створення успішних гастрольних постановок, співпраця з європейськими фестивалями та театральними установами, робота з державними та недержавними фондами, шляхи розвитку та збільшення театральної аудиторії тощо.
У своїй лекції «Планування. Прив’язка. Управління» Голова НСТДУ Богдан Струтинський наголошував на головних тезах управлінської моделі. План – це дорога, яку треба обирати,це певний закон, який потрібно сповідувати. Прив`язка – це делегування. Завжди потрібно виробляти модель свого глядача, адже ваші естетичні вподобання все одно не зможуть задовільними всіх глядачів.
«В управлінні дуже важливо від горизонталі прийти до вертикалі. Тоді ваші підлеглі самі ставлять собі задачі і самі їх виконують. Ви їх не контролюєте. Ви контролюєте результат. В системі чіткого планування і прив’язки ви постійно будете загнані в робочий коридор! І в цьому ви отримаєте свободу» – підсумував режисер.
Наступну доповідь «Стратегічне лідерство» виголосив заступник декана з питань міжнародного розвитку, викладач курсів «Ведення змін та лідерства» Києво-Могилянської Бізнес Школи (kmbs) Павелко Володимир. Піднімалися питання лідерства, яке має усунути невизначеність у пропонованій системі. Стратегічне лідерство – це бачення цілого! За лідером залишається право створювати правила гри, тобто давати можливість працювати з чимось новим. Управління включає в себе всього дві речі – розуміння природи людини і розуміння природи системи. Лідер працює зі створенням ідеї. Опанування ідеї – це чіткі правила гри і розуміння себе в системі, розуміння системи і розуміння І-ДЕ-Я?
Цікавою була також лекція «Активні продажі в сфері театральної діяльності». Спікери – Олександр Савченко – ректор Міжнародного інституту бізнесу, доктор економічних наук, професор та Олександр Бакка – викладач Міжнародного інституту бізнесу. Олександр Бакка так визначив суть продажу: «Продаж – це мистецтво чи можливість зробити так, щоб інша людина прийняла Вашу пропозицію, при цьому розповідаючи їй правду привабливим способом!» Обговорювалися також питання роботи зі споживачем театрального продукту, правильність продажу квитків.
З грузинським спікером Іраклієм Гогія – художнім керівником Тбіліського державного театру ім. Сандро Ахметелі (Грузія) під час лекції-спілкування «Зв’язок планування театрального репертуару та продажу квитків» обговорювалося гіпотетична можливість створення ідеального театру.
Завдяки співпраці з Британською радою (модератор – Ірина Чужинова) учасники мали змогу з`єднатися з зврубіжними митцями. У режимі скайп-спілкування відбулися дві навчальні панелі: «Репертуарна політика. Мистецтво компромісів» з Вікі Фезерстоун – художнім керівником лондонського театру Royal Court (Сполучене Королівство Великої Британії) та «Молода режисура і драматургія: необхідність ризику» із Девідом Леном – художнім керівником лондонського театру Young Vic (Сполучене Королівство Великої Британії).
Координатор мистецьких проектів Британської Ради в Україні – Даша Стокоз презентувала «Промо театральних заходів у соціальних мережах». Правильна подача матеріалів в Інтернеті і соціальних мережах – це частина успіху театру.
Менеджмент – сфера дуже важлива для розвитку театру. І це те, про що необхідно постійно нагадувати митцям, які прагнуть творити вільно і не завжди замислюються над сучасним маркетинговим питанням. А часто саме від нього залежить успіх театру.
Зимова школа театрального менеджменту очима учасників.
Андрій Палатний, проектний менеджер ЦСМ «Дах», куратор Гогольфесту:
«Тема менеджменту для мене дуже актуальна. Мені цікавий контент Зимової школи, програма грамотно зіставлена. Підбір спікерів дуже правильний. Найбільше вразила лекція викладача Києво-Могилянської академія Володимира Павелко. Я отримав реальний інструментарій, який потрібно втілювати. Дуже важлива комунікація з тими, хто знаходиться в залі. Адже кожен з театрів зіштовхується з однаковими проблемами, і ці проблеми неможливо вирішити, не комунікуючи. Лекції підвищують професійний рівень, а комунікація стає інструментом для взаємодії. Середовище потрібно формувати, воно не може виникнути само собою. Ми вже не вперше стоїмо на переломному моменті, але зараз нова генерація дуже наблизилася до змін».
Богдан Головченко, керівник літературно-драматургічної частини Миколаївського академічного українського музично-драматичного театру:
«Дізнався про захід з Фейсбуку і з журналу «Український театр». Отримав достатньо нової інформації. Я б дуже хотів відвідати Семінар завлітів. Також цікавлять Школи акторської і режисерської майстерності. І головне, щоб був обмін досвідом серед різних театрів країни.
Нагальні проблеми Миколаївського театру – відсутність молодого колективу. Особливо це стосується артистів балету, вони мають можливості іншого заробітку і не йдуть до театру. Також не вистачає української драматургії для великої сцени, ми сучасні п’єси ставимо на малій сцені».
Євген Сніжко, актор Театру-студії «Міст» і студент кафедри організації театральної справи КНУТКіТ імені І. К. Карпенка-Карого:
«Для мене цікавим було дізнатися як можна одночасно планувати і працювати, щоб отримувати за це гроші. Це складно. Якщо я не впевнений у хорошому результаті, я стараюся нікому про це не говорити. А це, звичайно, не реалізує проект. Паралельний процес є дуже важливим – планувати і працювати.
Мені цікава акторська школа як актору, режисерська – тому що думаю, що з актора варто вирости в режисера. Також потрібні школи для сценографів, композиторів і програми, які говорили б про взаємодію сценографів з режисерами, режисерів з акторами. Часто студенти роз’єднані і не знають як співпрацювати».
Віталій Кіно, директор-художній керівник Нового українського театру:
«Людина перестає існувати, коли перестає вчитися. Я сьогодні почув багато того, що хотів би втілювати у життя. Цікава лекція про лідерство. Я, звісно, критично ставлюся до теоретичних викладок, на практиці все виглядає по-іншому. Але правильно, що треба якісно планувати все на майбутнє, від цього залежить успіх.
Цікаво було б в арт-просторі почути про рекламу, піар, маркетинг. Ми цього не вміємо, робимо більше інтуїтивних речей. Такі заходи для людей практикуючих дуже потрібні. Я б хотів бачити газету при НСТДУ, сайт – то добре, але паперова версія теж важлива. Тим паче, що є багато молодих критиків, які можуть писати».
Олена, старший адміністратор Київського муніципального театру ляльок, режисер та актор «Театру між трьох колон»:
«Я зовсім випадково дізналася про цей захід від колег. Я розумію, що тренінги та школи – це не панацея від усіх проблем, але саме такі заходи дають напрям. В процесі обговорення реальних питань, ти робиш висновки і розумієш напрям, в якому тобі далі працювати.
Мене цікавить тема майданчиків, на яких себе можуть пробувати молоді режисери. Зараз мене турбує питання як з одного проекту може вирости театр. Дуже часто актори, режисери і сценографи об’єднуються для окремого проекту, але вирости в театр вдається далеко не всім. Цікаво послухати думки тих, хто зміг».