НСТДУ розпочала низку режисерських резиденцій, в рамках яких режисери-початківці матимуть змогу пройти шлях постановки вистави (від застільного періоду до прем’єри) поряд із досвідченими майстрами. Першою була резиденція у Чернігові, яка проходила з 2 травня по 6 жовтень 2023 року. Її ментором став Андрій Бакіров – художній керівник і режисер Чернігівського обласного академічного музично-драматичного театру ім. Т. Шевченка.
Метою та основним завданням Резиденції було знайомство з авторськими методами роботи відомого українського режисера Андрія Бакірова, підвищення професійної майстерності режисерів-початківців.
Богдан Струтинський, Голова НСТДУ, відзначив, що цей проєкт Спілки є відповіддю на кадровий дефіцит, який ми спостерігаємо в українському театрі: «Є великі сподівання, що пілотна резиденція дасть хороші результати і у підсумку ми матимемо такий же потужний проєкт, як Сезонні школи НСТДУ чи Лабораторія драматургії. Велика подяка Чернігівському обласному академічному музично-драматичному театру ім. Т. Шевченка та його очільникам Сергію Мойсієнку та Андрію Бакірову за розуміння важливості подібних ініціатив та допомогу в реалізації проєкту».
Андрій Бакіров – художній керівник Чернігівського обласного академічного українського музично-драматичного театру ім. Т. Г. Шевченка, лавреат Державної премії ім. Леся Курбаса у 2018 році, заслужений артист України, постановник вистави «Вій. Докудрама» Наталі Ворожбит за мотивами повісті Миколи Гоголя (вистава-переможець Всеукраїнського театрального фестивалю-премії «ГРА» в номінації «За найкращу драматичну виставу»).
Спілкою було відібрано троє учасників:
В рамках Резиденції було проведено 3 п’ятиденні сесії у Чернігівському театрі ім. Т. Шевченка, під час яких учасники були присутні на різних етапах постановки Андрієм Бакіровим вистави «Гріх» за однойменною п’єсою Володимира Винниченка: застільний період, вихід на сцену (робота у вигородках над розведенням сцен), передпрем’єрний та прем’єрний період. Учасники мали можливість спостерігати за роботою з акторами, співпрацею з художником, спілкуватися з цехами театру, дотичними до випуску вистави, задати свої запитання. Вони брали участь в обговореннях репетиційного процесу з режисером-постановником, дізналися особливості інтерпретації тексту, музичного оформлення, звукової та світлової партитури вистави.
Фінальною крапкою Резиденції стала прем’єра вистави «Гріх» 6 жовтня.
Андрій Бакіров, ментор Резиденції (звернення до учасників): «Поки ви тримаєте у голові стан ідеальної вистави, то це більше сприятиме народженню правильної постановки. Мені одразу хочеться наперед вас застерегти, бо ви зараз у стані амбітних людей, які беруть на себе обов’язок здійснити постановку і маєте відчувати за це відповідальність. Тому оце входження в професію має бути суворим. Ви маєте до себе ставити одразу багато запитань і шукати відповіді. Бо ви можете бути зараз під впливом якихось сучасних модних течій, може хочеться чогось яскравого, постановчо складного. Але, як на мене, коли є закладений сенс у виставу, то решта все само собою приходить. Багато чого приходить з досвідом і практикою, тому треба багато працювати. Режисер – це така професія, коли треба вчитися до останньої вистави. Не переставайте вчитися, обирайте той матеріал, який вам подобається, на ті теми, які вас хвилюють. Ставте собі запитання: навіщо ви ставите той чи інший матеріал? Маєте одразу розуміти, в яку гру ви хочете грати, бо кожна гра є серйозною. Як кажуть, пан або пропав. Адже кожна робота вас має збагачувати. Коли замаєшся постановкою вистави, треба розуміти фарватер – куди ти пливеш і куди пливе твій човен. Сучасність відрізняється не тим, що ми сучасну п’єсу граємо у джинсах. А новим світосприйняттям, можливо, чи новими темами, які можна віднайти у матеріалі. Щось, можливо, зашифроване, те, чого досі не помічав, не бачив. Я у акторів завжди запитую: заради чого ти виходиш на сцену. Не просто грати Винниченка чи Шекспіра… Актори мають відчувати для чого і з якою думкою чи питанням вони виходять на сцену, висловлювати її через свого героя…»
Роман Бутовський, учасник: «Резиденція режисерів чудова ідея від НСТДУ. А якщо очолив першу резиденцію Андрій Бакіров – успіх гарантований! Перші 5 днів творчого процесу – це зародки подальшої роботи та процесу творення. За ці дні мав за честь познайомитись з видатним режисером та чудовими акторами Чернігівського театру. Класичні підходи в роботі пана Андрія у поєднанні із сучасним баченням суті твору дозволяють відкрити багатогранність як самої п’єси, так і майбутньої постановки. Легкий, ненав’язливий процес створення вистави режисером дає змогу на практиці з іншого ракурсу побачити та осягнути класичні канони законів режисури. Страшна подія – обстріл Чернігова 19 серпня відтермінував, але не завадив прем’єрі вистави за твором Володимира Винниченка «Гріх». І хоча театр дуже постраждав від цієї жахливої, нещадної ракетної атаки команда Чернігівського музично-драматичного театру на чолі з головним режисером Андрієм Бакіровим та директором Сергієм Мойсієнком таки відкривають 98 сезон прем’єрою «Гріх».
Протягом 5 місяців за три сесії Резиденції режисерів організованої Національною спілкою театральних діячів України разом з Андрієм Рінатовичем Бакіровим мені поталанило бути присутнім на основних етапах репетиційного процесу. Споглядаючи всі ті метаморфози, які відбувались як в репетиційних залах так і на сцені від читки п’єси до здачі вистави, я зрозумів, що відкрив для себе Винниченка зовсім з іншої сторони. А будучи присутнім на репетиціях, віднайшов для себе ті прийоми в роботі як режисера так і акторів, якими не кожен постановник чи режисер чи актор володіє взагалі. Постановка творів Винниченка – це завжди пошук. Пошук істини, образу, себе… та всього. Це дуель з власною совістю, світоглядом, цінностями. І хоча в переважній більшості вистав за творами Винниченка прослідковуються деякі збіги в рішеннях сценічного простору, музичних елементів, в тій чи іншій мірі постановка Бакірова унікальна!!! І в цьому дуже поталанило чернігівчанам, оскільки в них є змога подивитись цю виставу вже 6 і 7 жовтня.
Знаю, що наразі, як зараз модно говорити sold out! І це не дивно. Адже кожна постановка пана Андрія це без зайвих компліментів ШЕДЕВР! Дякую Андрію Бакірову, дякую талановитими акторам Чернігівського театру, дякую НСТДУ, дякую неймовірному місту ЧЕРНІГІВ за цей неоціненний досвід, за дружній прийом, за організацію такого заходу! Дякую ЗСУ за можливість жити, навчатись, творити! Слава ЗСУ!!! Слава Україні!!!»
Вероніка Головачова, учасниця: «Перший етап виявився дуже цікавим і філософським. Бакіров пророблює великий шмат роботи ще до того, як дати матеріал акторам. Він не одразу дає відповіді на запитання, які виникають, а дає простір для дискусій. Мені імпонує те, як він розбирається в тонкій душевній організації персонажів, щоб зробити їх справжніми людьми через акторів на сцені.
По-перше, велика подяка Бакірову Андрію Рінатовичу та команді театру за їх роботу попри все. Це велике щастя, що театр продовжує жити. Режисерська резиденція дала мені можливість отримати нові навички та нове бачення драматургії. Я отримала величезне натхнення від професіоналізму та віддачі акторів на сцені. Прем’єра відбулась з успіхом! Глядачі тепло прийняли виставу, що не може не радувати. Дякую за можливість побачити магію створення вистави!»
Олена Антипчук: «Гортаючи стрічку фб, натрапила на публікацію від НСТДУ про стажування у Чернігові під керівництвом А. Бакірова. Вирішила спробувати подати заявку і вже через декілька днів мені надійшов телефонний дзвінок: Андрій Рінатович обрав мене та ще двох учасників. Це була приємна та зовсім неочікувана новина. Зібравшись з думками, я погодилась, розуміючи, що це довгий та цікавий шлях. Приїхавши вперше у Чернігів, я була приємно вражена теплим прийомом резидентів. У той же день ми були присутні на читці як повноправні учасники, як і наступні 5 днів. Ми спілкувались з колективом, спостерігали як режисер керує процесом на початку створення вистави. Це дуже цінний досвід і нам неймовірно пощастило бути присутніми поруч з видатним митцем. Ця резиденція допомагає мені ще краще зрозуміти складність режисерської професії, а саме – як важливо бути творчим і водночас організованим. Вміти вислухати кожного актора, прийняти їх думки. І особливо правильно передати, не нав’язуючи своє бачення майбутнім виконавцям, залишаючи їм місце для особистого прояву. Сподіваюсь у мене буде нагода використати свої набуті навички у майбутньому.
Велике щастя в умовах війни отримати новий досвід у сфері мистецтва, нам трьом дуже пощастило. Ми (учасники резиденції) різні, але відтепер об’єднані любов’ю до Чернігівського театру та цього чудового міста. Шлях вистави від читки та до прем’єри пройдений, ми побачили, як Андрій Рінатович взаємодіє з іншими творцями, як прислухається до всіх, як керує процесом, розповідає про своє бачення та як крок за кроком промальовується повна картина вистави. Окрему шану висловлюю артистам, адже п’єса Володимира Винниченка «Гріх» складна, здається, чи не єдина постановка станом на теперішній час на українській сцені. Але акторам під силу створити своїх справжніх героїв, я щиро вірила їм на репетиціях, мені справді було цікаво спостерігати за їх вимовою, за кожним рухом мізансцени.
Щиро дякую НСТДУ, що дали можливість познайомитись та подружитись з новими людьми, відчути як працює театр зсередини, побути спостерігачами (і трохи учасниками) за створенням прекрасного. І я дякую усім тим, хто як міг наближав цю прем’єру до відкриття театрального сезону, ви незламні, об’єднані та сильні і цьому також я навчилась на театральній резиденції».
Дякуємо усім учасникам за сумлінну працю на Резиденції. Сподіваємося, що отримані нові знання та навички стануть у нагоді при постановці власних вистав. Дякуємо керівнику театру Сергію Мойсієнку, художньому керівнику Андрію Бакірову та усьому колективу Чернігівського театру ім. Т. Шевченка за гостинний прийом учасників та якісно організований творчий процес.