Телефони для консультацій:

(044) 279-65-49
Національна спілка театральних діячів України / National Union of Theatre Artists of Ukraine
Включайтесь у спілкування!
ІІ Всеукраїнський театральний Фестиваль-Премія «ГРА» визначив кращих: огляд фестивального тижня

Другий рік поспіль в Україні розгортається серйозна театральна ГРА. В мистецьких колах фестиваль-премію вже встигли назвати українським «театральним Оскаром», підкреслюючи престиж премії.

Фестивальний рік промайнув швидко, і 30 листопада 2019 року було оголошено лауреатів у шести загальних та шести індивідуальних номінаціях, що здобули звання «кращих» за підсумками 2018 року. Нагороди вручено, і саме час пригадати весь шлях ІІ Всеукраїнської ГРИ від А до Я.

Фестиваль-Премія «ГРА» відбувається на конкурсній основі один раз на рік за підсумками минулого календарного року (цього року розглядалися прем’єри, які вийшли у період з 1 січня по 31 грудня 2018 р.). Кожен театр, незалежно від форм власності (державні, комунальні, приватні тощо), мав право висувати на здобуття премії лише одну зі своїх прем’єр, які вийшли протягом року, за власним вибором згідно з принципом: «один заявник – одна заявка».

Відбір учасників здійснювався у декілька етапів:

І етап – на основі поданих від театрів заявок у березні 2019 Експертною Радою було сформовано лонг-лист учасників з 30 вистав.

ІІ етап – перегляд Експертною Радою вистав лонг-листа наживо, результатом якого був шорт-лист з 12 вистав (по 2 вистави у кожній номінації). Імена 12 фіналістів було оголошено 5 липня 2019 року у Києві.

2019 року до Експертної Ради Фестивалю увійшли:

Анна ЛИПКІВСЬКА, голова Експертної ради (м. Київ) – театрознавець, театральний оглядач, кандидат мистецтвознавства, професор Київської муніципальної академії естрадного та циркового мистецтв.

Сергій ВАСИЛЬЄВ (м. Київ) – заслужений діяч мистецтв України, театрознавець, театральний оглядач, доцент кафедри театрознавства Національного університету театру, кіно і телебачення імені І. Карпенка-Карого, завідувач відділу культурних стратегій, ініціатив та технологій Інституту проблем сучасного мистецтва Академії мистецтв України.

Ганна ВЕСЕЛОВСЬКА (м. Київ) – театрознавець, доктор мистецтвознавста, професор, керівник напряму експертно-аналітичної діяльності НСТДУ.

Олег ВЕРГЕЛІС (м. Київ) – театральний критик, публіцист, редактор відділу культури «Дзеркало Тижня». Керівник напряму інформаційного забезпечення та зв’язків з громадськістю НСТДУ.

Ольга ГОЛИНСЬКА (м. Київ) – музикознавець, редактор, музичний журналіст.

Світлана МАКСИМЕНКО (м. Львів) – театрознавець,  кандидат мистецтвознавства,  доцент факультету культури і мистецтв  кафедри театрознавства та акторської майстерності Львівського національного університету ім. Івана Франка.

Любов МОРОЗОВА (м. Київ) – музикознавець, музичний критик.

Людмила ОЛТАРЖЕВСЬКА (м. Київ) – журналіст, театрознавець, театральний критик.

Яна ПАРТОЛА (м. Харків) – театрознавець, декан театрального факультету Харківського університету ім. І. П. Котляревського, кандидат мистецтвознавства, лауреат Гранд-премії Харківської обласної державної адміністрації та Харківської обласної ради в галузі «Театральне мистецтво» імені Леся Курбаса.

Алла ПІДЛУЖНА (м. Київ) – театрознавець, театральний критик, журналіст.

ІІІ етап передбачав показ вистав у Києві та визначення переможців міжнародним журі. Підсумковий етап Фестивалю-Премії припав на останній тиждень осені  – 24-30 листопада 2019 р. Згідно з Положенням склад міжнародного журі, що обирає лауреатів Фестивалю-Премії, підлягає щорічній 100-відсотковвій ротації. Аби знайти кращих європейських театральних керівників, драматургів, критиків, музикознавців та менеджерів, ГРІ знадобилося понад 2 місяці. І це вдалося! Естафету оцінювання дванадцятки фіналістів від наших експертів прийняли:

Дітер Топп (Кельн, Німеччина) – журналіст, музикознавець і музикант, куратор, культурний менеджер і мистецький радник.

У 1986-1992 роках працював у Міністерстві закордонних справ Німеччини. А з 2000 по 2002 роки – на посаді радника з питань культури міністра освіти землі Північний Рейн-Вестфалія, Німеччина.

З 1992 року – керуючий директор німецького прес-агентства PPS, що висвітлює, зокрема, і культурну тематику (драматичний театр, балет, оперета, музика та опера).

З 1992 року по теперішній час Дітер Топп є президентом Європейського культурного форуму, який був ініційований колишнім міністром закордонних справ п. Гансом-Дітріхом Геншером і метою якого є зближення людей зі Сходу і Заходу в Європейському Союзі шляхом проведення конференцій, симпозіумів, семінарів, виставок, реалізації культурних програм, копродукції, які закликають до «міжкультурного діалогу та толерантності».

Також Дітер Топп працює як консультант міжнародних фестивалів у Європі, Азії та ОАЕ.

Адам Бала (Варшава, Польща) – історик, педагог, громадський діяч та культурний менеджер. Автор багатьох програм щодо просування польської культури в Україні і в США. Активно працює в проектах, що мають на меті зміцнення польсько-українських відносин у сфері культури та освіти.

Керівник проектів, спрямованих на популяризацію класичної музики та оперного мистецтва, які були реалізовані у Польщі, Україні та США. Популяризатор творчості українських композиторів. Автор ідеї та директор Європейської академії молодих віртуозів для молоді з Польщі, Литви й України.

Автор ідеї та генеральний директор Міжнародного фестивалю «Відкриваємо Падеревського». Голова Польсько-українського фонду імені Ігнація Яна Падеревського.

Нагороджений Радою пам’яті боротьби і мучеництва Срібною медаллю Опікуна місць національної пам’яті. Нагороджений відзнакою «За заслуги перед польською культурою» (2016) та ProMazovia (2015).

Бьянка Іонеску-Балло (Бухарест, Румунія) – генеральний директор Національного театру «Іон Дачіан» і вона одна з тих, хто вирішуватиме долю театральної шістки переможців ІІ Всеукраїнського Фестивалю-Премії «ГРА».

У 1983 році закінчила консерваторію «Кіпріан Порумбеску», а в 2005 році стала доктором музики. З 1983 року є солісткою Національного театру «Іон Дачіан». Окрім концертної діяльності майже з усіма філармоніями країни та з оркестром Національного радіо, також є оперною солісткою. Має великий репертуар і проводить численні концерти в Румунії (Бухарест, Брашов, Сібіу, Сату Маре, Пітешті) та за кордоном (Ізраїль, Бельгія, Італія, США, Японія, Китай та інші країни). Неодноразово брала участь в концертах, що транслювалися на національних та приватних телеканалах. Президент культурної асоціації «Б’янка Іонеску».

Жанна Лашкевич (Мінськ, Білорусь) – театральний критик, перекладач, драматург. Автор сценаріїв документальних фільмів, автор і ведуча циклів телевізійних передач (до 2012 року) про театральне мистецтво на Білоруському телебаченні. З 2006 року – завідувач літературно-драматургічної частини Білоруського державного академічного театру юного глядача. З 2015 року – завідуюча відділом театру журналу «Мастацтва».

Томас Ірмер (Берлін, Німеччина) – драматург, публіцист, театральний критик. Організатор та лектор міжнародних театральних конференцій, член журі міжнародних та Німецьких театральних конкурсів. Координатор комітету боротьби за права акторів (Action Committee for Artist Rights) у структурі Міжнародного Інституту Театру (ITI). Оглядач журналу «Theater heute/Театр сьогодні». Наразі пише для багатьох театральних часописів.
– до 1996 року науковий співробітник Інституту американських студій у Лейпцігському університеті;
– з 1998-2003 роках – головний редактор щомісячного журналу про театр «Zeit»;
– до 2006 року радник міжнародних театральних сезонів у Berliner Festspiele.
– співпрацював з Робером Лепажем, Пітером Бруком, Франком Касторфом та Гейнером Гебельсом.

В останній тиждень осені в рамках ГРИ на десяти театральних майданчиках Києва можливість переглянути вистави, що увійшли до фіналу, була не лише у журі, а й у всіх бажаючих. Приємно, що резонанс навколо ІІ Всеукраїнської ГРИ був куди ширшим за минулий рік. І вже у перший фестивальний день вистави-учасниці з Одеси та Києва зібрали перші аншлаги.

Тож, давайте пригадаємо, як виглядала фестивальна афіша ГРИ:

24 листопада 2019Номінант на звання “кращої пошуково-експериментальної вистави” – “СВІТ У ГОРІХОВІЙ ШКАРАЛУПІ”  Київського академічного театру на Печерську
24 листопада 2019Номінант на звання “кращої пошуково-експериментальної вистави” – “БАБИ БАБЕЛЯ”  Одеського академічного обласного театру ляльок
24 листопада 2019Номінант на звання “кращої  музичної вистави у жанрі опери/оперети/мюзиклу ” – “ОРФЕЙ І ЕВРІДІКА”  Одеського національного академічного театру опери та балету
25 листопада 2019Номінант на звання “кращої драматичної вистави ” – “ПОГАНІ ДОРОГИ”  Київського академічного театру драми і комедії на лівому березі Дніпра
26 листопада 2019 Номінант на звання “кращої вистави для дітей” – “КОРОЛЬ ДРОЗДОБОРОД”  Київського муніципального академічного театру опери і балету для дітей та юнацтва 
26 листопада 2019 | Номінант на звання “кращої хореографічної/балетної/пластичної вистави” – “ПРАВДА ПІД МАСКОЮ: ПУЛЬЧИНЕЛЛА, ВЕСНА СВЯЩЕННА”  Львівського національного академічного театр опери та балету ім. С. Крушельницької
27 листопада 2019 | Номінант на звання “кращої  вистави для дітей” – “ПЛИВЕ ЧОВЕН, КАЗОК ПОВЕН” Рівненського академічного обласного театру ляльок
27 листопада 2019 | Номінант на звання “кращої  вистави камерної сцени” – “ФРЕКЕН ЮЛІЯ” Київського академічного театру “Золоті ворота”
27 листопада 2019 | Номінант на звання “кращої  музичної вистави у жанрі опери/оперети/мюзиклу” – “СКРИПАЛЬ НА ДАХУ” Київського національного академічного театру оперети
28 листопада 2019 | Номінант на звання “кращої  вистави камерної сцени” – “БОГ РІЗАНИНИ” Київського академічного театру на Печерську
28 листопада 2019 | Номінант на звання “кращої  драматичної вистави” – “КОРІОЛАН” Національного академічного драматичного театру ім. І. Франка
29 листопада 2019 | Номінант на звання “кращої хореографічної/балетної/пластичної вистави” “СПЛЯЧА КРАСУНЯ” Академічного театру “КИЇВ МОДЕРН-БАЛЕТ”

30 листопада під час Церемонії нагородження ІІ Всеукраїнського театрального Фестивалю-Премії «ГРА», режисером якої стала Влада Бєлозоренко, зі сцени Національного академічного драматичного театру ім. І.Франка були оголошені імені лауреатів. Окрім загальних номінацій, новим правилом ГРИ було визначення переможців в індивідуальних номінаціях серед вистав шорт-листа.

Прес-конференція напередодні Церемонії нагородження ІІ Всеукраїнського театрального Фестивалю-Премії “ГРА”

«Лесь Курбас колись сказав, що театр має бути таким, якою держава має бути завтра. Театр – це той соціальний інститут, який відіграє дуже велику роль у розбудові нації. Це не загальні слова. Це моя велика і глибока віра!», – Голова НСТДУ Богдан Струтинський.


«За найкращу драматичну виставу»  – «Погані дороги» Київського академічного театру драми і комедії на лівому березі Дніпра
«За найкращу виставу камерної сцени» – «Фрекен Юлія» Київського академічного театру «Золоті ворота».
«За найкращу виставу для дітей» – «Король Дроздобород» Київського муніципального академічного театру опери і балету для дітей та юнацтва.
«За найкращу музичну виставу у жанрі опери/оперети/мюзиклу» – «Скрипаль на даху» Київського національного академічного театру оперети.
«За найкращу хореографічну/балетну/пластичну виставу» – «Правда під маскою»: «Пульчинелла», «Весна священна» Львівського національного академічного театру опери та балету імені С. Крушельницької.
«За найкращу пошуково-експериментальну виставу» – «Світ у горіховій шкаралупі» Київського академічного театру на Печерську.


За найкращу жіночу рольІнна СКОРИНА-КАЛАБА за роль Христини у виставі «Фрекен Юлія» Київського академічного театру «Золоті ворота».
За найкращу чоловічу роль – Дмитро РИБАЛЕВСЬКИЙ за роль Коріолана у виставі «Коріолан» Національного академічного драматичного театру імені І. Франка.
За найкращу режисерську роботу – Тамара ТРУНОВА, «Погані дороги» Київського академічного театру драми і комедії на лівому березі Дніпра.
За найкращу сценографію – Петро БОГОМАЗОВ, «Коріолан» Національного академічного драматичного театру імені І. Франка.
За найкраще пластичне рішення / хореографію – Олексій БУСЬКО, «Коріолан» Національного академічного драматичного театру імені І. Франка.
За найкраще музичне (звукове) рішення вистави – Акмал ГУРЄЗОВ, «Погані дороги» Київського академічного театру драми і комедії на лівому березі Дніпра.

ІІ Всеукраїнський театральний Фестиваль-Премія «ГРА» вже вдруге відбувся за підтримки Міністерства культури УкраїниДепартаменту культури КМДА.

Висловлюємо щиру подяку усім інформаційним партнерам фестивалю та ЗМІ, що підтримали ГРУ!

Цікаво почитати про ГРУ:

Видання

Посилання

Gazeta.Ua Український театр не має свого Жадана
Україна Молода ПРЕМІЯМИ «ГРА» ВІДЗНАЧИЛИ ВИСТАВИ ПРО ЖІНОК В АТО ТА СТАВЛЕННЯ ДО ГЕРОЇВ ІЗ ЧАСІВ РИМСЬКОЇ ІМПЕРІЇ
ТелеНЕДЕЛЯ (Tv.ua) Переможці Другого всеукраїнського театрального фестивалю-премії ГРА
Yabl Іди і дивись! ГРА роздала нагороди
Щоденна всеукраїнська газета «День» Все буде «ГРА»!
Во мне точки нет #ГРАманія зібрала всі театральні “сливки” 2018 року
«ОстроВ» Great Real Art, или как в Украине появился “театральный Оскар”
i-UA.TV Український театральний “Оскар”
Дзеркало тижня У столиці назвали переможців українського “театрального “Оскара”

Сюжети телеканалів про ГРУ:

Фото: Artem Galkin, Daryna DeiAnastasia Mantach
Офіційна сторінка ГРИ у Facebook: ГРА у facebook