Завдяки ініціативі Голови НСТДУ Богдана Струтинського вже четвертий рік поспіль існує така навчально-комунікативна платформа, як проект «Сезонні школи» НСТДУ.
Про школи Національної спілки театральних діячів України знають, за ними слідкують, рекомендують, на них чекають. Щороку кількість бажаючих підвищити свою акторську майстерність зростає і Літня школа, що відбулась наприкінці серпня 2019, тому підтвердження: з понад 60 бажаючих, що зареєструвалися, було обрано 23 претендентів, акторів музичних та музично-драматичних театрів (список учасників).
Якщо раніше навчання під час Шкіл було присвячене загальним практикам, то починаючи з 2019 вони стають тематичними. Так, у травні 2019, в рамках Міжнародного фестивалю мистецтв «Карпатський простір» в м. Івано-Франківськ відбулася школа акторської та режисерської майстерності, вперше присвячена документальному театру. Наступною стала Літня школа для артистів-вокалістів в Бучі, про яку, детальніше далі.
Кураторство та опіку над учасниками «літнього табору» погодилась взяти на себе Влада Бєлозоренко – засновниця і керівниця Театр-студії «11», директорка Культурного центру «Печерськ». Її називають однією з найцікавіших театральних режисерок сучасності і, не зважаючи на досить молодий вік, Влада має неабиякий досвід роботи з артистами-вокалістами. За її плечима постановки на театральних сценах Херсона, Миколаєва, Кам’янського, Рівного та Мінська. У Києві її вистави можна побачити в Національній опереті України, Молодому театрі, Золотих воротах та театрі «Актор».
Компанію Владі складали три коуча, що провели для «школярів» майстер-класи зі сценічного руху, сценічної мови та пластики.
В перший день навчання, окрім знайомства з куратором та один з одним, на учасників чекала робота з тілом від Анни Александрович – української акторки театру і кіно, режисерки, викладача майстерності актора, сценічного мовлення, сценічного руху і фехтування, роботи актора в кіно, телемюзиклах, ритміки, пластики, танцю в Інституті кіно і телебачення Київського національного університету культури і мистецтв.
Сценічний рух – основа органічної поведінки актора на сцені. Розбіжність ритму руху артиста-вокаліста, його пластики з ритмом музики може бути наслідком відсутності бачення цілісного музично-сценічного образу. Виправити цю ситуацію можна завдяки правильному сполученню ритму музики і сценічного руху, єдності їхнього змісту. Над цим, старанно працювали, тим самим вдосконалюючи гнучкість, рухливість тіла та пластику.
На другий день навчання Літня школа – заспівала. Голосовим законам учасників навчала Зоряна Дибовська – акторка, засновниця та учасниця етно-гурту “ЯгОди”, викладачка кафедри театрознавства та акторської майстерності ЛНУ ім. Івана Франка, викладачка сценічної мови та автентичного співу в «Шкільному театрі» УКУ.
Максимальна концентрація, правильне дихання і звук: голоси «школярів» було чутно далеко за межами Бучанського літнього театру. А українську народну пісню «Не та ружа, що за садом», яка стала неофіційним гімном школи, учасники пам’ятатимуть ой як довго.
У третій день знайомились з Богданом Кириленко – співзасновником та художнім керівником театру сучасного танцю n’Era Dance Company. Богдан – випускник Totem Dance School (2017), а згодом – танцівник Totem Dance Group. Учасник міжнародного конкурсу Zelyonka SpaceUp (2019) та Всеукраїнського фестивалю недержавних театрів «Відкрита сцена» (2018, 2019). Фіналіст фестивалю сучасної хореографії IFMC 2016 в якості спів-хореографа та виконавця вистави “Свідомість(Під)” і лауреат IFMC 2018. Переможець конкурсу молодих хореографів ZelyonkaFest 2016.
Танець – один із засобів побути Іншим, вийти за межі звичних акторові ролей. Метою майстер-класу «На межі пластики, жесту і танцю» було знайти саме цю інакшість в собі. Роль хореографії у створенні сценічного образу – не останнє для актора театру, тож Богдан допомагав навчитися синхронізувати набуті раніше хореографічні навички учасників.
Усі чотири дні навчання учасники були під пильним «прицілом» кураторки Влади Бєлозоренко, яка, окрім вчителя, стала їм добрим другом. День розпочинався і закінчувався практичними настановами, режисерськими тренінгами для розвитку імпровізації актора та аналізом всього опанованого за день.
Від себе, без сумнівів, впевнено можемо назвати Літню школу 2019 найемоційнішою за всю історію Сезонних шкіл! Адже стільки сліз учасників, під час розставання, Спілка ще не бачила. Власне, відгуки самих учасників пропонуємо побачити і послухати у відео нижче.