Телефони для консультацій:

(044) 279-65-49
Національна спілка театральних діячів України / National Union of Theatre Artists of Ukraine
Включайтесь у спілкування!
Школа акторської майстерності: підсумки (2024)

У Сумах 12-14 березня 2024 року відбулася Школа акторської майстерності НСТДУ.  Вона проходила у партнерстві з Сумським національним академічним театром драми та музичної комедії імені М.С. Щепкіна.

Проєкт Сезонні школи заснований Головою НСТДУ Богданом Струтинським у 2016 році: «Це не перший освітній проєкт Спілки, який реалізується в Сумах, але вперше Школа відбувається у Сумському національному театрі Щепкіна. Щиро вдячний очільнику театру за запрошення і за чудову організацію. Школи НСТДУ – це завжди про відкриття, про новий досвід і про подальшу співпрацю. Впевнений, що Ігорю Білицю є чим поділитися з учасниками школи, є чим здивувати і зачепити».

Перед початком занять очільник Сумського національного театру Сергій Дорофєєв зауважив: «Ми дуже вдячні Національній спілці театральних діячів України за те, що ми разом проводимо Школу. Також вдячні учасникам, що приїхали до нас, бо “Суми” зараз звучить дуже страшно через те, що ми знаходимося дуже близько до кордону. Так, у нас багато тривог, але, тим не менш, між цими тривогами ми продовжуємо працювати, створювати вистави».

Теоретичні лекції та майстер-класи з акторської майстерності проводив Ігор Білиць – засновник театральної студії Bilyts Art Centre, яка функціонує одночасно як школа і театр. Він співпрацював з Львівським театром ім. Лесі Українки, з 2021 р. – режисер-постановник Національного академічного драматичного театру ім. М. Заньковецької. У 2017 році дебютував як драматург із п’єсою «Гей парад», яка перемогла в конкурсі «Тиждень актуальної п’єси – 2017».

На адресу Спілки поступило аж 50 заявок на участь у школі (36 від жінок  і 24 від чоловіків)! Кожна заявка була ретельно розглянута, вивчена і опрацьована. У першу чергу зважали на мотиваційні листи заявників і заявниць. Вагомим аргументом було членство у Спілці. Також намагалися зробити так, щоб були представники і представниці з різних міст країни. Обрано було 20 учасників та учасниць з Сум, Ужгорода, Києва, Дрогобича, Запоріжжя, Івано-Франківська, Кропивницького, Харкова, Миколаєва і Львова.

В перший день Ігор Білиць знайомив учасників з альтернативними методами роботи актора та з Актантною моделлю. Тренер провів вправи на знайомство, icebreaking вправи, тренажі з голосом, диханням, на вимову. Відбулася теоретична та практична робота з регістрами. Тренер з учасниками розібрали метод Алєксєєва (“Система Станіславського”) і чому він не працює. А наприкінці, після знайомства з різними альтернативними техніками і практиками, кожен озвучив власну систему, на яку він опирається, коли створює образ і працює у виставі. Часто повторювалася думка про важливість навчитися працювати з партнером на сцені.

Другий день був зосереджений на режисерському мисленні актора. Ігор Білиць провів тренаж за методом Moving Academy for Performing Arts, вправи на присутність тіла як засобу вираження внутрішнього стану виконавця, вправи на композиційне мислення. Далі відбулася робота в трійках над Актантною моделлю в процесі адаптації драматичного тексту в дієву модель для акторського виконання, показ етюдів.

Третій день був присвячений акторській інтуїції та спонтанності, тому було багато різних вправ на їхній розвиток. Виконували також вправу на дихання “33 Миколки”, яка стала улюбленою за три дні і перетворилася на справжній батл. Також було багато обговорень, підведення підсумків.

Ця Школа, мабуть, була однією з найекстремальніших: учасникам часто доводилося спускатися в укриття через повітряні тривоги (від 10 до 15 на день), тренеру адаптовувати заняття до підвального приміщення, змінювати на ходу план проведення воркшопу. Тим не менше, ніхто не покинув заняття – усі залишилися до кінця Школи. Тож дякуємо учасникам за сміливість і витримку протягом цих трьох днів, за цікавість і допитливість на тренажах, за бажання розвиватися і удосконалюватися у своїй професії.

Дякуємо Ігорю Білицю за цікавий і корисний воркшоп, за терпіння і вміння адаптовуватися до різних життєвих обставин.  Також дуже вдячні за запрошення, гостинність, відкритість до співпраці та нових ідей Сумському національному театру ім. М. Щепкіна та його очільнику Сергію Дорофєєву.

Валерій Левчук (м. Харків): «Спочатку щиро дякую організаторам, Національній спілці театральних діячів України, за цю неймовірну можливість. Також велика подяка режисеру Ігору Білицю та Сумському національному театру ім. М. Щепкіна  за їхню підтримку. Неймовірно сподобалось місто Суми. Що я здобув з цієї поїздки? По-перше, відкрив для себе деяку правду. Що метод Алексєєва (система Станіславського) в деяких своїх елементах допомагає мені, а в інших – ні. По-друге, зрозумів що треба перечитати професійну літературу від «Філософії театру» Курбаса до «Поетики» Аристотеля. Зараз зацікавився Б. Брехтом. По-третє, зрозумів що в мене існує власна акторська система. В останній день школи, коли ми сиділи в бомбосховищі під час масованих атак москальні, я зрозумів, що все ж таки в мене є своя система. Основні тези, які мене зачепили: 1) Не я Гамлет, а я Валерій, який грає Гамлета. 2) На сцені ми повинні бути людьми. 3) Не ускладнювати. 4) Аналізуй себе 5) Економність. Ще раз дякую всім та чекаю наступну сезонну акторську школу від НСТДУ».