12-13 жовтня у приміщенні Київської опери відбувся майстер-клас від італійського режисера Маттео Спіацці для акторів і режисерів з різних міст України.
Маттео Спіацці – випускник Академії драматичного мистецтва «Nico Pepe» (Удіне, Італія, 2010). Актор, режисер, викладач акторської майстерності. Працював в театрах Італії, Польщі, Словенії, Естонії, Австрії, Білорусі, Росії, Еквадорі. Спеціалізується на сучасній комедії дель арте. Проводив майстер-класи та семінари в театральних навчальних закладах Італії, Еквадору, Естонії, Білорусі. Є одним із засновників проєкту THEAOMAI (театр, університет, місто) спільно з Університетом Верони, неодноразово брав участь у семінарах для «Театрального бієнале» у Венеції. Також здійснив постановки і в Україні: вистави «Сімейний альбом/ Album di Famiglia» та «Моменти/Momenti» у Театрі драми і комедії на лівому березі Дніпра.
Вистава «Сімейний альбом/ Album di Famiglia» була визнана однією з кращих вистав 2019 року за версією Всеукраїнського театрального Фестивалю-Премії «ГРА».
Перший день режисер Маттео Спіацці вирішив розпочати з традиційного тренінгу на знайомство і мотивацію, і одразу пообіцяв розказати за два дні більше, ніж учасники й учасниці встигнуть засвоїти.
Протягом насиченого дня актори й режисери, які долучилися до майстер-класу присвятили тренажам на зняття тілесних блоків та штампів руху. Маттео Спіацці запропонував цілу низку цікавих вправ для усвідомленого проживання кожної миті, пропрацювання емоцій, які транслює тіло виконавця в конкретний момент вистави або перформансу.
Як приклад тілесної виразності, режисер запропонував техніки театру дель арте, актуальні нині як ніколи. Адже в ковідний та постковідний часи, коли сприйняття тіла й простору змінюються — самі лише маски й карантинні обмеження формують нові виклики, — акторам та режисерам також необхідно винайти нову тілесну виразність та близкість з глядачами.
Історія театру дель арте починається ще з XVI ст., спочатку це був вид італійського народного театру, спектаклі якого створювалися методом імпровізації, на основі сценарію, що містить коротку сюжетну схему вистави, за участю акторів, одягнених в маски. Маттео Спіацці розповів як розвивалась артистична комедія дель арте та де знайшла своє продовження у сучасному театрі. Жартома зазначив, що може невпинно розповідати про комедію дель арте, описуючи маски, їх персонажів, майстерність та мистецтво імпровізації італійських акторів. Тренер запропонував учасникам відпрацювати роботу з публікою та світосприйняття у масці. Досить швидко виявилось, що це зовсім не просто і у техніках акторів дель арте є багато нюансів.
Це був дводенний фізичний тренінг, який з кожною вправою доводив, що з тіла можна зчитати дуже багато інформації. Тож актори/ки й режисери/ки вчилися відключати і розслабляти тіло, віддаватися імпульсам, пропускати через себе кожен рух і звук, ставати більш гнучкими, знімати блоки та затиски. Експерименти з поведінкою тіла та сприйняттям навколишнього середовища дали можливість учасникам та учасницям здобути новий досвід та відкрити нові грані!
Як проходили тренінги від італійського режисера можна побачити у відео: