Телефони для консультацій:

(044) 279-65-49
Національна спілка театральних діячів України / National Union of Theatre Artists of Ukraine
Включайтесь у спілкування!
Лабораторія мюзиклу: підсумки 1 резиденції

З 4 по 9 липня 2025 року у Києві відбулася 1 резиденція Лабораторії мюзиклу, який реалізовує Національна спілка театральних діячів України за підтримки Українського культурного фонду в межах конкурсної програми «Культура під час війни». Лекції, майстеркласи і воркшопи відбувалися у Мистецько-концертному центрі ім. Івана Козловського та Національній опереті України.

На адресу Спілки надійшло 38 заявок від бажаючих взяти участь у Лабораторії мюзиклу. Серед заявників були режисер(к)и, актор(к)и, професійні композитор(к)и, драматурги_ні. Були й аматори, які люблять цей жанр і хочуть випробувати себе в ньому. При відборі звертали увагу на професійність і досвід (освіта, якщо йдеться про композиторів_ок, написані тексти – для драматургів_инь), на ідеї та їхню відповідність заявленій нами тематиці, на досвід попередніх співпраць. І обрали 5 драматургів_инь та 5 композиторів.

Композитор(к)и:

  • Дем’яненко Богдан, м. Київ
  • Золотухін Євген, м. Суми
  • Іванов Максим, м. Дніпро
  • Черненко Володимир, м. Харків
  • Чорний Олександр, м. Київ

Драматурги_ні:

  • Гриценко Оксана, м. Київ
  • Леонова Тетяна, м. Київ
  • Михайлов Олег, м. Харків
  • Коломієць Павло, м. Київ
  • Торжевська Наталія, м. Київ

Богдан Струтинський, Голова НСТДУ: «Проєкт Лабораторія мюзиклу – це важливий і довгоочікуваний крок до розвитку сучасного українського мюзиклу, який об’єднує драматургів і композиторів у творчі тандеми. Вперше за шість Лабораторій НСТДУ ми відкриваємо окрему платформу саме для музичного театру – і це надзвичайно надихає. Тематика, яку ми заклали в основу цієї Лабораторії – українська історія, постаті, класика – не лише надає глибини, а й формує потужний змістовий фундамент для сучасних мюзиклів. Ми прагнемо створити нову українську музичну драматургію, яка говоритиме сучасною мовою, але з опорою на власну культурну ідентичність. Я щиро вдячний Українському культурному фонду за підтримку цього важливого ініціативного кроку. Упевнений, що ця Лабораторія стане стартом для нових яскравих проєктів, які побачать сцену і відкриють українському глядачеві нову якість мюзиклу».

Зі знайомства між організатором, куратор(к)ами та учасниками_цями розпочався перший день Лабораторії мюзиклу. У першій половні дня відбувся воркшоп від куратора Сергія Дідка, який на прикладі мюзиклів «Скрипаль на даху» і «Доріан Грей» Національного театру оперети зробив аналіз музичної драматургії, поділився нюансами та особливостями роботи над цими мюзиклами. Потім на прикладі мюзиклу «Тигролови» куратор пояснив взаємозв’язок музичної драматургії з лібрето. Найбільше питань до диригента звучало від композиторів, котрі, окрім відео з вистав, паралельно слідкували за музичними партитурами до усіх мюзиклів, які приніс Сергій Дідок. У другій половині дня кураторка проєкту Ольга Байбак розповіла про різні постановки мюзиклів останніх років у світі, зокрема на Бродвеї та  Вест-Енді. Детально зупинилася на тому, що стає основою для мюзиклів та які мюзикли отримали відомі театральні нагороди. На сам кінець кураторки проєкту Ольга Байбак і Лєна Лягушонкова разом з учасниками_цями обговорювали можливі теми для майбутніх мюзиклів, розглядали історичні сюжети, постаті, класичну літературу, які можуть стати основою для вистав. В результаті склали список, який допоміг надалі драматургам_иням та композиторам у роботі на першій резиденції.

У першій половині другого дня драматургиня, музикознавиця і перекладачка Яна Іваницька провела лекцію по теорії мюзиклу – особливості роботи автора і перекладача. Порівняла лібрето опери, водевілю, оперети і мюзиклу. Лекторка детально зробила розбір драматургічної частини мюзиклу (діалоги, монологи, масові сцени, ремарки автора для режисера, акторів та композитора) на прикладі мюзиклів «Труфальдіно із Бергамо», «Пітер Пен», «Чикаго», «Скрипаль на даху», «В джазі тільки дівчата». Наголосила на важливості співпраці і взаєморозумінні автора з композитором, про особливості роботи з франшизами. У другій половині дня драматурги_ні і композитори по черзі ділилися своїми ідеями майбутніх мюзиклів, обговорювали актуальність обраних тем і давали поради один одному. Завершили вправою на знайомство: учасники_ці писали, а потім розповідали про 5 речей, які на їхню думку є смішними, і 5 речей, які на їхню думку є крінжовими.

На третій день відбулася зустріч з композитором Іваном Небесним і лібретистом Миколою Бровченком. Вони розповідали про технічні і творчі моменти, особливості і нюанси командної роботи лібретиста, композитора і режисера. З якими перепонами в роботі стикаються творці, які переваги і складнощі в роботі над мюзиклом. Про зміни в мюзиклах, які відбуваються при постановці: пропозиції і зауваження режисера, технічних служб, розподілення акторських сил для виконання партій. Про особливості роботи композиторів на українському ринку і за кордоном та про співпрацю з театрами – від ідеї до постановки. А далі драматурги_ні та композитори поділилися по парах, визначилися з темами і сюжетами своїх майбутніх робіт і розійшлися працювати в дуетах. Ввечері учасники_ці Лабораторії переглядали мюзикл «В джазі тільки дівчата, або Sugar» в Національній опереті України.

У першій половині четвертого дня драматург і сценарист Сергій Кулибишев на прикладі бродвейського мюзиклу 2015 року «Гамільтон» (автор музики і тексту Лін-Мануель Міранда) розповів про драматургічну складову мюзиклу: з чого починати написання лібрето, скільки має бути тематичних номерів, пісень, сюжетних ліній, що кожен герой має нести свою тему, які мають бути головні герої і їхня взаємодія з хором, яка структура мюзиклу і який обсяг тексту в знаках, про необов’язковість дотримання історичної точності у фактах і право на фантазію автора. У другій половині дня композитори і драматурги_ні по парах розробляли сюжети своїх мюзиклів і презентували їх кураторкам. Після чого вони розійшлися працювати в дуетах, аби на наступний день вже показати розкадровку мюзиклу.

На п’ятий день кураторка Лєна Ляшунокова на прикладі своїх п’єс на історичну тематику розповіла як вона працювала над створенням тексту: про важливість підготовки перед написанням – ретельне вивчення історичного періоду, про нюанси і особливості роботи з історичним матеріалом, про зміни (доповнення, скорочення тощо), які можуть виникнути в тексті при роботі вже з театром під час постановки. Після перерви кураторка на прикладі власної роботи наглядно показала як робити розкадровку до мюзиклу. Дала завдання учасникам_цям створити розкадровки до своїх майбутніх мюзиклів. І драматурги_ні з композиторами розійшлися працювати по парах, щоб на наступний день представити свої роботи.

Шостого дня відбулася заключна зустріч в рамках 1 резиденції Лабораторії мюзиклу, на якій драматурги_ні і композитори презентували драматургічні розкадровки своїх мюзиклів. Куратори проєкту – Ольга Байбак, Лєна Лягушонкова, Сергій Дідок – разом з усіма учасниками_цями слухали, обговорювали, задавали питання і давали поради по кожній роботі. Як по драматургічній частині, так і по музичній. В результаті 1 резиденції були створені розкадровки 5 мюзиклів, які умовно можна назвати на сьогодні так:

  • Мазепа
  • Примаченко
  • Анархіст_ка
  • Мина Мазайло
  • Місто

Учасники та учасниці отримали завдання до середини серпня написати перший драфт лібрето і 5 музичних номерів до свого мюзиклу. На другій резиденції вони будуть дописувати і удосконалювати свої роботи.

Відгуки учасників_ць

Оксана Гриценко, драматургиня: «Вчора закінчилася перша резиденція Лабораторії мюзиклу від Національної спілки театральних діячів України. Було нелегко через спеку, дрони і той факт, що мюзикли – це дуже масштабно. Але, по-перше, я дізналася – що мюзикл може бути дуже смішним і сучасним (один такий я дивилася два вечори підряд в екрані і ржала як дурна), а по-друге, я взялася за анархістів – тему, від якої втратила спокій ще 5 років тому. Я дуже рада була познайомитися з талановитим композитором Олександром Чорним, з яким ми будемо писати мюзикл про отаманшу Марусю. І звичайно я дуже вдячна нашим прекрасним кураторкам Лєні Лягушонковій та Ользі Байбак, а також лекторам та організаторам цієї Лаби. Все вийшло дуже круто, а за місяць буде продовження!»

Наталія Торжевська, драматургиня: «5 пар композитор/драматург, 4 місяці навчання, 2 резиденції і як результат – нові мюзикли, які будуть представлені вже наприкінці цього року в форматі переформатованих читань. Дякую Національній спілці театральних діячів України і викладачам, яких вони запросили, за можливість під професійним супроводом працювати над складним і ще не досить розвинутим в Україні жанром. З нетерпінням чекаю готових робіт, адже у колег надзвичайно цікаві історії в розробці. На фото я намагаюсь в танці розповісти Лєні Лягушонковій про своє лібрето. До речі, воно про видатну українську художницю Марію Примаченко, а над музикою до нього працюватиме чудовий талановитий Максим Іванов (на фото на безпечній від мене дистанції)».

Павло Коломієць, драматург: «Знадобився тиждень після першої сесії Лабораторія мюзиклу, щоб усвідомити справжні масштаби проєкту. Щасливий бути частиною цього процесу, бо тільки мюзикли змушують мене плакати, а це про щось говорить. Дякую супер лекторам Яні Іваницькій і Миколі Бровченку за професійні лекції з написання лібрето. Шукав можливості опинися в кімнаті з людьми як ви вже років 5. Все завдяки Національній спілці театральних діячів України та особисто Ользі Байбак. Дякую вам за особливу увагу до жанру та за те, що театральна культура України вашими зусиллями рухається у вірному напрямку! І дякую кураторці Лєні Лягушонковій та драматургу Сергію Кулибишеву за поради та корисні драма-вправи, а Сергію Дідку за професійний розбір структури мюзиклу. Це ще не кінець, тільки початок. Ми обрали теми, окреслили сюжет і я з композитором Богданом Дем’яненком починаємо роботу над авторським мюзиклом. Тема в нас – Іван Мазепа. Самому цікаво, що вийде. До зустрічі на другій сесії в кінці літа».

Публікації у ЗМІ

  1. Лівий берег
  2. Укрінформ
  3. tv
  4. Збруч
  5. Yabl
  6. Інформаційне агентство «Український погляд»
  7. Газета «Україна молода»
  8. Журнал «Український театр»
  9. Журнал «Музика»
  10. Часопис «Критика»
  11. Журнал «Театрально-концертний Київ»
  12. Music review
  13. I-ua.tv
  14. Українські факти
  15. Vectornews
  16. Ukraine news
  17. Worldnews
  18. Pravdatutnews
  19. Ukraineartnews
  20. Факти. Аналітика.Коментарі. Тенденції