Телефони для консультацій:

(044) 279-65-49
Національна спілка театральних діячів України / National Union of Theatre Artists of Ukraine
Включайтесь у спілкування!
Школа диригування 2025 (підсумки)

З 17 по 21 червня 2025 року у Дніпрі відбулася Школа диригування, яку проводила Національна спілка театральних діячів України (НСТДУ) за сприяння та у партнерстві з Дніпропетровською філармонією та Дніпропетровським академічним театром опери та балету. Це третя Школа диригування, яку проводить НСТДУ з диригентом, заслуженим артистом України Віктором Плоскіною і друга – яка відбувається в Дніпропетровській філармонії ім. Леоніда Когана. Перша Школа диригування відбулася 2021 року у Київському театр опери і балету для дітей та юнацтва і була присвячена оперному диригуванню. Цього року завдяки партнерству з Дніпровським театром опери і балету організатори мали можливість зробити Школу теж з оперного диригування і запросити для співпраці вокалістів з Дніпро опери.

Богдан Струтинський, голова Національної спілки театральних діячів України: «Проєкт «Школа диригування» вже втретє об’єднує талановиту молодь, яка обрала для себе відповідальний і шляхетний шлях диригента. Для нас надзвичайно важливо, що саме Національна спілка театральних діячів України ініціює і втілює такі освітні ініціативи, які дають шанс молодим фахівцям не лише вдосконалити майстерність, а й знайти свій творчий напрямок у складній, але захопливій справі. Вдячний маестро Віктору Плоскіні за те, що вже втретє бере на себе кураторство над Школою – його досвід, вимогливість і глибоке розуміння професії створюють справжню школу в найкращому сенсі цього слова. Щасливий, що проєкт масштабується і знаходить нових партнерів. Цього року до нас приєднався Дніпровський театр опери і балету, за що вдячні його керівникові Ростиславу Карандєєву. Впевнений, що Школа диригування НСТДУ – це проєкт який підкорить ще не одне місто. У час, коли країна потребує сильних і вмотивованих культурних лідерів, такі проєкти формують нове покоління українських диригентів, які не лише чуттєво працюють з музикою, а й усвідомлюють свою роль у формуванні національного мистецького контексту».

На адресу Спілки надійшло 29 заявок, з яких було відібрано 6 учасників з шести міст України:

  • Антон Буланенко (м.Чернігів),
  • Олександр Горлов (м.Запоріжжя),
  • Наталія Кіричук (м.Луцьк),
  • Катерина Ніколенко (м.Дніпро),
  • Олександра Рипаленко (м.Краматорськ),
  • Степан Шевчук (м.Київ).

Перший день Школи диригування присвятили оперним аріям і дуетам. Практикувалися, виконуючи пролог і арію Тоніо «Si può? Signore! Signori!» з опери Р. Леонкавалло «Паяци», дует Ізабелли і Мустафи «Oh! che muso, che figura!» з опери Дж. Россіні «Італійка в Алжирі», арію Базіліо «La calunnia è un venticello…» та арію Розіни «Una voce poco fa» з опери Дж. Россіні «Сивільський цирюльник», дует Джильди і Ріголетто «Figlia!… – Mio padre!» та сцену і дует Герцога і Джильди «Giovanna, ho dei rimorsi» з опери Дж. Верді «Ріголетто», арію Батерфляй «Un bel di vedremo» з опери Дж. Пуччіні «Мадам Батерфляй», арію Аїди «Ritorna vincitor» з опери Дж. Пуччіні «Аїда» та арію Каварадосі «E lucevan le stelle» з опери Дж. Пуччіні «Тоска». Говорили про особливості співпраці диригента з виконавцями – як побачити переваги і допомогли виконавцю розкритися, як знайти і не втратити зв’язок. «Не дивися в партитуру, дивися в очі виконавцю», – ці слова не один раз звучали протягом майстеркласу від Віктора Плоскіни.

Другий день був присвячений роботі над тими самими аріями і дуетами, але вже у супроводі симфонічного оркестру Дніпропетровської філармонії. Разом з диригентами і диригентками та оркестром працювали солісти Дніпровського театру опери і балету Андрій Ломакович (баритон), Софія Сорока (сопрано), Дар’я Лебедєва (сопрано), Тетяна Галкіна (меццо-сопрано), Михайло Газін (тенор), Теймураз Парулава (тенор), Олексій Стріжак (бас),  Тетяна Лисенко (сопрано), а також солістка Дніпровської філармонії та Львівського оперного театру ім. С. Крушельницької Катерина Миколайко (сопрано). Опісля був розбір кожної роботи, консультації та поради як подолати переживання і зайву метушню. «Ви побачили оркестр, оркестр побачив вас», – такими словами підсумував другий день Школи її куратор Віктор Плоскіна.

Третій був днем увертюр, арій та дуетів. На запитання куратора Школи про відчуття молодих диригентів після того, як вони вперше диригували Пуччіні з великим оркестром, один з учасників Степан Шевчук зізнався: «Я відчуваю, що це має бути ювелірна робота – саме цей твір. Він має бути максимально проникливим і максимально особистісним. І він має бути виконаний максимально вишукано».

Четвертий був днем репетиції гала-концерту. Готувалися всі: і наші учасники і учасниці, котрі мали вже розподілені номери для диригування, і солісти Дніпровської опери, які вже вкотре виконували свої дуети й арії, і куратор Школи, маестро Віктор Плоскіна, адже на 5 день випускники Школи здаватимуть іспит перед дніпровськими глядачами, і симфонічний оркестр Дніпроперовської філармонії, адже він мав за один вечір попрацювати з сімома диригентами.

На п’ятий день гала-концертом «Оперні шедеври» закінчилася Третя Школа диригування НСТДУ. Концерт відкрив куратор Школи Віктор Плоскіна, а далі до диригентського пульту один за одним виходили учасники проєкту: Наталія Кіричук, Олександр Горлов,  Антон Буланенко, Катерина Ніколенко, Олександра Рипаленко, Степан Шевчук. У виконання симфонічного оркестру Дніпропетровської філармонії звучала музика Дж. Верді, Г. Доніцетті, Р. Леонкавалло, Дж. Россіні, Дж. Пуччіні. Оперні партії виконували солісти Дніпровської опери: Андрій Ломакович, Софія Сорока, Тетяна Галкіна, Михайло Газін, Теймураз Парулава, Олексій Стрижак, Тетяна Лисенко та солістка Львівського національного театру опери і балету ім. С. Крушельницької та Дніпропетровської філармонії  Катерина Миколайко. Глядачі оплесками і вигуками «Браво!» проводжали кожен виступ. Загалом реакція публіки була дуже щирою і теплою – вони підтримували кожного з молодих диригентів_ок та довго не відпускали після фінального номеру. А це означає, що Школа виконала своє завдання.

Щиро дякуємо всім учасникам та учасницям – молодим диригентам, артистам оркестру, солістам, адміністрації Філармонії і Театру опери та балету, керівникам обидвох закладів – партнерам Школи Олександру Хасапову та Ростиславу Карандєєву за максимальну включеність у реалізацію проєкту та маестро Віктору Плоскіні за колосальну роботу, віддачу та бажання ділитися досвідом.

Відгуки

Віктор Плоскіна (куратор): «Розумієте, диригент – це той, хто не має свого інструменту. Його інструмент – оркестр. Тому надзвичайно важливо, щоб молодь мала змогу практикуватися, отримувати професійні поради. Ми створюємо для них платформу, де вони можуть рости. І водночас це шанс об’єднати покоління музикантів у спільній творчій лабораторії».

Антон Буланенко (учасник): «Кілька днів тому завершилася чудова і непересічна подія у Дніпрі «Школа диригування 2025» від Національної спілки театральних діячів України. В заході такого зразку мені щастить взяти участь вже вдруге, тому хочу подякувати очільнику НСТДУ Богдану Струтинському  за організацію та проведення заходу. Подяка керівнику Дніпропетровської філармонії Олександру  Хасапову за надання майданчику для проведення і можливість працювати з високопрофесійним симфонічним оркестром філармонії, це дорогого вартує, особливо для учасників, які лише починають свій творчий шлях. Подяка очільнику Дніпровського академічного театру опери та балету Ростиславу Карандєєву за підтримку ініціативи та надану можливість працювати з артистами театру, а також за всі зустрічі та спілкування. Особлива подяка Віктору Плоскіні за довіру та підтримку, менторство, навчання та спілкування, за те що були поряд. Також особлива подяка моїм викладачам Аллі Кульбабі та Сергію Голубничому, а також всім рідним і друзям, які підтримували! І Подяка всім учасникам, солістам та артистам оркестру за творчу взаємодію та спілкування! І звісно подяка ЗСУ завдяки яким взагалі можливі подібні заходи в Україні».

Тетяна Галкіна (солістка): «Творчість та співпраця. Завершили  неймовірним  концертом «Школу диригування від НСТДУ»! Щиро дякуємо за цікавий досвід та справжню музику! І нехай цим молодим та талановитим митцям пощастить на їх творчому та життєвому шляху».

Олександра Рипаленко (учасниця): «Ось і завершився наш майстерклас «Школа диригування» успішним концертом у Дніпропетровській Філармонії ім. Л. Когана під назвою «Гала-концерт. Оперні шедеври». Як активний учасник цього неймовірного дійства, хочу висловити безмежну вдячність всім організаторам та учасникам. А точніше Національній спілці театральних діячів України, очільнику Богдану Струтинському, нашому куратору Ользі Байбак і, звісно, нашому славетному наставнику Віктору Плоскіні! Завдяки директорам Дніпропетровського театру опери і балету та Філармонії ім. Л. Когана Ростиславу Карандєєву та Олександру Хасапову, ми мали можливість працювати з професійним колективом Академічного симфонічного оркестру ДФ та солістами театру. Це стало величезним вкладом в нас, молодих оперно-симфонічних диригентів, і подарувало нам незабутній досвід та нові професійні можливості. Окреме дякую оркестрантам, директору оркестру Людмилі Щербині та концертмейстеру Ірині Кулак! І велике дякую нашим чудовим солістам! За ваші поради, підтримку і те, що ви були з нами! Особисто для мене цей майстерклас подарував безцінний досвід. Всі ми, диригенти, вчимося у музикантів в першу чергу, коли працюємо з ними. Що вже казати про те, коли ти працюєш з професійним колективом. І зараз диригентській молоді досить важко знайти можливість зростати саме на базі оркестрів. Це завжди якась рідкісна і дуже радісна подія в нашому житті, завдяки якій ми стаємо професіоналами нашої справи. В даному випадку, в нас була можливість ще і співпраці з оперними співаками. Спробувати себе в ще більш складному виді жанру як оперні твори. Тому ще раз велике дякую всім причетним, хто подарував нам цю можливість!»

Катерина Ніколенко (учасниця): «Я дуже чекала на цей проєкт. Працювати з вокалістами – це справжній виклик і натхнення. У них завжди особлива енергія, яку треба вловити і підтримати. Це не схоже на симфонічне диригування – тут інша динаміка, інший ритм. І для мене велика честь вперше диригувати саме у моєму рідному місті, з оркестром філармонії, який вважаю своїм рідним».

Наталія Білоус: «Сьогодні відбувалось єднання зірок на філармонічній сцені! Дякуємо НСТДУ за підтримку проєкту – Школа диригування! Дякуємо головному куратору Віктор Плоскіна! Дякуємо Дніпровському академічному театру опери та балету та Дніпропетровській філармонії за співпрацю! Браво нашим шикарним голосам Тетяні Галкіній, Софії Сороці, Хазіму Михайлу, Теймуразу Парулаві, Катерині Миколайко, Олексію Стріжаку, Тетяні Лисенко, Андрію Ломаковичу! Браво молодим диригентам Степану Шевчуку, Олександру Рипаленку, Наталії Кіричук, Катерині Ніколенко, Антону Буланенко, Олександру Горлову! Дякуємо нашим директорам Олександру Хасапову та Ростиславу Карандєєву за підтримку! Велика дяка Академічному симфонічному оркестру ДФ ім. Л.Б.Когана!»

Олена Кіричук (глядачка): «Щиро дякую НСТДУ та Віктору Михайловичу Плоскіні за неоціненний вклад в нашу Української культуру та, зокрема, в розвиток молодих диригентів».

Олександр Горлов (учасник): «Мене переповнюють емоції. Концерт вийшов на мою думку максимально вдалим. Сама школа, процес, репетиції були дуже продуктивними. Кожен почерпнув для себе щось нове, хтось став більш впевненим. Тому хочеться подякувати Національній спілці театральних діячів України та Віктору Плоскіні».

Наталія Кіричук (учасниця): «Це просто неймовірний проєкт. Я дуже щаслива. Емоції переповнюють. Це унікальна можливість для молодих диригентів працювати з таким професійним оркестром, такого рівня. Дуже вдячна за цю можливість».

Фото: Раїси Попової (гала-концерт), Ольги Байбак (майстеркласи)

Публікації у ЗМІ та на сайтах:

  1. Лівий берег: https://lb.ua/culture/2025/06/07/680373_urivskiy_trunova_petrosyan_shcho.html
  2. dp: https://gorod.dp.ua/news/244993
  3. Телеканал d1: https://d1.ua/u-dnipr-vidbulasya-unikalna-mystetska-podiya-21-chervnya-finalnyj-gala-kontsert-video
  4. Наше місто: https://nashemisto.dp.ua/2025/06/19/u-filarmonii-dnipra-vidbudetsia-hala-kontsert-dyryhentiv-ta-opernykh-solistiv/
  5. Сайт Дніпро опера: https://www.opera-ballet.com.ua/news/unikalna-mysteczka-podiya-mista/?fbclid=IwY2xjawLPa6FleHRuA2FlbQIxMQBicmlkETFwa1JFUkttR2xmZEZMWE8wAR6BPEa1IZP-WoAFQkoB7WmoyL_AJPQuJY6DUSjpIxJp371XymMz2j6W07kosg_aem_0dLDqVQMtWdhsjDhoCJ6pQ
  6. Український центр культурних досліджень: https://uccr.org.ua/mozhlyvosti/shkola-dyryhuvannia-2025-open-call/
  7. Дніпровська філармонія: https://philharmonic.com.ua/unikalna-mystetska-podiya-shkola-dyryguvannya-u-dnipri/