Телефони для консультацій:

(044) 279-65-49
Національна спілка театральних діячів України / National Union of Theatre Artists of Ukraine
Включайтесь у спілкування!
Лекції та дискусії у Полтаві: 1 резиденція V Лабораторії драматургії НСТДУ (червень 2024)

З 3 по 7 червня у Полтаві проходила 1 резиденція V Лабораторії драматургії, темою якої є комедія. Проєкт засновано 2019 року за ініціативи Голови НСТДУ Богдана Струтинського. На публічному читанні п’єси Оксани Гриценко у Полтаві два місяці тому відбулося знайомство з представниками Полтавської обласної військової адміністрації, які і запропонували співпрацю. Лабораторія і стала цим першим проєктом, який відбувається за підтримки ПОВА у Полтавській бібліотеці ім. І. Котляревського.

Куратор(к)ами Лабораторії є Лєна Лягушонкова, Ольга Байбак, Павло Ар’є.

Лєна Лягушонкова – драматургиня, письменниця, лавреатка премії «Краща молода драматургиня Європи 2022 року» від Schauspiel Stuttgart (а це майже «Оскар» в царині європейської драматургії). На І і ІІ Лабораторії драматургії вона була учасницею, написала п’єси «Чапаєв і Василіса» та «Чума». Вже на ІІІ Лабораторію вона була запрошена як співкураторка Павла Ар’є.

«Лабораторія – це простір, де створено більше сорока п’єс. Третє місто доєднується до проведення лабораторії, а скільки до читань – навіть не рахували. П’ята лабораторія – це майже маленький ювілей. Хоч лабораторія – драматургічна, ми не хочемо замикання драматургів/гинь у своєму колі і тому вже другий рік до нас можуть доєднатися режисер(к)и. Дві резиденції+фестиваль читань. Автори/ки пишуть, режисери/ки ставлять, куратори/ки та лектори/ки заважають іноді написанню воркшопами і лекціями. Театри розбирають написане. Цього року буде про комедію, а комедія, кажуть, дуже затребуваний жанр. Не знаю, можливо, вони по дорозі від написання до сцени кудись діваються, та обрати комедію, щоб сміятися не з крінжу чи факту обраного матеріалу важко. То будемо розмовляти з літературознавцями про природу смішного, поговоримо, над чим взагалі можна сміятися – чи нам залишається залізти в помиральну яму і плакати? Як роблять комедії в інших країнах? Пам’ятайте! Драматургічна лабораторія НСТДУ – найдраматургічніша і найлабораторніша в світі!»

Павло Ар’є – українсько-німецький драматург і перекладач, режисер та актор, лауреат конкурсу «Коронація слова 2011», учасник міжнародної програми British Council Ukraine та театру Royal Court (Лондон), номінант премії «Berliner des Jahres 2022». Під його наставництвом пройшли попередні чотири Лабораторії, на яких було написано близько 35 нових п’єс.

«Шановні драматурги, сьогодні ми прагнемо знову зібратися разом, вже на 5-й нашій драматургічній лабі, перебуваючи не просто на роздоріжжі історії нашої країни, а в самому центрі бурі, яка випробовує міць нашого духу, витривалість нашої волі та глибину нашої любові до рідної землі. Ми переживаємо час, коли звичний усталений порядок речей невблаганно розтрощено обставинами небаченої екзистенційної війни. І саме в такі моменти, коли здається, що темрява поглинає все навколо, мистецтво стає маяком, що вказує шлях додому, до світла. Наше слово, наша драма має в собі ту неймовірну силу, яка може долати бар’єри страху, розпачу та байдужості. Ми маємо владу не просто розважати чи навчати аудиторію, але й допомагати їй пережити, вчути та зрозуміти те, що здавалося непереборним. Ми – хранителі реальності в її найчистішому вигляді, а наші твори є безцінними артефактами цієї епохи. У час національної катастрофи, як нині, задача сучасної драматургії полягає не лише в документуванні подій чи переживань, а в спроможності об’єднати націю, відродити надію, виховати мужність та закласти фундамент для спільного розуміння й реконструкції суспільства. Ви маєте велику місію – допомогти зцілити душі, розділені війною, дати голос тим, кого не чути, показати ту невидиму війну, що розгортається за лаштунками очевидного. У майбутньому, коли прийде час посттравматичного відновлення, ваше слово стане ключем до розуміння того, як пережиті випробування змінили нас, які у роки ми винесли і яким шляхом ми оберемо йти далі. Наша драматургія буде слугувати мостом між поколіннями, переносячи знання й почуття, які є життєво необхідними для збереження пам’яті та формування майбутнього. Тож нехай наше перо стане мечем, що веде нас через темряву до світла, ваші слова – ліками для розбитих сердець, а ваші історії – кроками до зцілення нашої нації. У ваших руках – сила змінити світ. Нехай кожна літера на папері сприяє нашому відродженню та зміцненню. Разом ми не просто переживемо цей важкий час, а вийдемо з нього сильнішими, мудрішими, згуртованішими. Запрошую вас, до спільного творення текстів, що лікують, об’єднують та надихають! Ми – свідки часу, голос історії та архітектори майбутнього. У ваших серцях і перах велика сила. Використайте її заради України».

Ольга Байбак – керівниця відділу зовнішніх комунікацій та кураторка проєктів НСТДУ.

Тренер(к)ами були запрошені: Оксана Дмітрієва, Оксана Гриценко, Ростислав Семків.

Оксана Дмітрієва – режисерка театру ляльок, головна режисерка Харківського академічного театру ляльок імені В. А. Афанасьєва, доцентка кафедри майстерності актора та режисури театру анімації Харківського національного університету мистецтв імені І. П. Котляревського, заслужена артистка АР Крим, лавреатка Премії кабінету міністрів України імені Лесі Українки, Премії ім. Леся Курбаса та премії Women in Arts у номінації «Жінки в театрі».

Оксана Гриценко – драматургиня, журналістка, сценаристка. Закінчила Національний університет «Києво-Могилянська академія» за спеціальностями політологія та журналістика. Почала писати п’єси у 2019 році. Працює журналісткою, часто їздить в зону бойових дій.

Ростислав Семків – письменник, викладач літератури, директор видавництва «Смолоскип», літературний критик та літературознавець, автор лекцій та відеоблогів.

На адресу Спілки надійшло 35 заявок від драматургів_инь та режисерів_ок. Вивчивши всі заявки, куратор(к)и прийняли рішення збільшити кількість місць для драматургів_инь. Під час відбору зважали на кілька чинників. Обирали як людей, які вже були на Лабораторії кілька разів або один раз, так і нових учасників. Це важливо для того, аби ми зберігали атмосферу і традиції Лабораторії. Також звертали увагу на надіслані тексти, а також на те, про що збираються писати майбутні учасники.

Отже, учасники та учасниці V Лабораторії.

Драматурги_ні:

  1. Андрій Бондаренко
  2. Юлія Гончар
  3. Сергій Кулибишев
  4. Ганна Захожа
  5. Стана Корунна
  6. Олена Кудаєва
  7. Олена Шамріна
  8. Тетяна Леонова

Режисери:

  1. Владислав Писарев
  2. Валентин Гура
  3. Михайло Урицький
  4. Євгеній Резніченко
  5. Олена Ткачук

1 день

Почалася Лабораторія із привітання від Голови НСТДУ Богдана Струтинського, побажання учасникам_цям плідної роботи на проєкті і написання якісних оригінальних комедій. Спершу кураторки Ольга Байбак і Лєна Лягушонкова ознайомили присутніх з програмою: які лекції, майстер-класи і воркшопи плануються, які лектори і тренери будуть викладати. Далі відбулося знайомство учасників_ць і вони поділилися ідеями своїх майбутніх п’єс. На лекції Лєни Лягушонкової присутні роздумували над такими питаннями:

  • Що таке комедія?
  • Яка хороша і яка погана комедія?
  • Який гумор близький?
  • Що лежить в основі смішного?
  • Які є види комедії?

Другу лекцію провів Павло Ар’є, який запропонував вправу на знайомство – презентацію один одного з гумором, розповів про важливу соціальну функцію гумору і про «червоні лінії» в комедії, які не можна перетинати.

2 день

Розпочався з лекції куратора Павла Ар’є: розглядали основні прийоми комічного і розбирали їх на прикладі відомих світових кінокомедій. Далі кураторка Лєна Лягушонкова запропонувала присутнім письмову тренувальну вправу на асоціації, потік фантазії та підсвідомості. Тренерка Оксана Гриценко разом учасниками_цями склала список джерел, з яких можна черпати ідеї та натхнення для текстів. А також розповіла правила інтерв’ю і загалом про важливість інтерв’ю для написання п’єс. Наприкінці дня присутні слухали лекцію літературознавця Ростислава Семківа про виникнення жанру комедії, її розвиток як літературного жанру від античності до сьогодення, про жанри/види комедії, форми комічного. А ще лектор поділився списком сучасних українських письменників, які використовують гумор, іронію чи саркзам у своїх творах.

3 день

Першою була лекція Лєни Лягушонкової. Спочатку кураторка відповіла на запитання учасників_ць, які вони поставили при подачі заявок на Лабораторію. Серед них було питання, як починати роботу над текстом. Кураторка і більш досвідчені драматурги_ні поділилися своїм досвідом. Друга частина лекції була присвячена будові та структурі п’єси. Лєна на прикладі своєї п’єси «Чума» (написала разом з Катериною Пенькової на ІІ Лабораторії драматургії) зробила розкадровку. На домашнє завдання учасники_ці мають зробити розкадровку своїх майбутніх п’єс. Далі режисер(к)и поділилися своїм досвідом роботи з сучасними драматургами. Учасники_ці обговорювали важливість комунікації і проговорення усіх важливих питань (оплати, втручання в режисера_ки в текст, підписання договору) до початку репетицій. Потім своїм досвідом роботи з комедіями і сучасними текстами, про природу смішного (у текстах, у грі акторів, через художнє рішення), етичний баланс гумору, про відчуття міри і смаку режисерів, акторів і публіки поділилася режисерка Оксана Дмітрієва.

4 день

Спершу з Лєною Лягушонковою учасники та учасниці розібрали на прикладі однієї сучасної п’єси на що варто звернути увагу при написанні, над чим важливо попрацювати до початку роботи і чого треба уникати, не робити. Далі кураторка порадила список корисної як для драматургів, так і для режисерів літератури для прочитання і розповіла про 10 принципів стендапу від Джуді Картер. У другій частині дня драматург_ині презентували розкадровки своїх майбутніх п’єс. А саме: Андрій Бондаренко, Олена Шамріна, Стана Корунна, Ольга Мацюпа, Ірина Гарець. Усі присутні обговорювали презентоване, ділилися своїми думками і порадами.

5 день

У першій половині дня свої розкадровки представляли драматургині Людмила Тимошенко, Тетяна Леонова, Юля Гончар і Лєна Кудаєва. Режисери і драматург_ині обговорювали презентовані історії, давали свої поради, які можуть покращити сюжет чи героїв. Після перерви кураторка Лєна Лягушонкова підвела підсумки 1 резиденції V Лабораторії драматургії і дала домашнє завдання, яке треба виконати до 2 резиденції. Учасники_ці поділилися своїми відгуками, побажаннями та враженнями.

1 резиденція Лабораторії драматургії НСТДУ завершилася. Наступна запланована на серпень і за цей час драматург_ині мають написати перші драфти своїх п’єс. Дякуємо кураторам Лєні Лягушонковій та Павлу Ар’є, тренеркам Оксані Дмітрієвій та Оксані Гриценко, лектору Ростиславу Семківу за пізнавальні і ґрунтовні лекції. Дякуємо учасникам_цям за цікавість, активну роботу під час резиденції, спілкування і обмін своїми думками, інформацією, досвідом. Висловлюємо подяку Полтавській обласній військовій адміністрації за якісне технічне забезпечення та зручне приміщення, а також працівникам_цям Полтавської обласної універсальної наукової бібліотеки імені І.П. Котляревського за гостинність та співпрацю.

Відгуки учасників_ць

Михайло Урицький, режисер:

«5 насичених днів Лабораторії від Національної спілки театральних діячів України, 5 днів, щоб розворушити свої мізки, 5 днів на зустріч зі старими друзями і на знайомство з новими, 5 днів для свіжих ідей. І щось воно обов’язково з цього вийде, бо дуже було цікаво. Дякую спілці, дякую організаторам та кураторам, дякую Полтаві».

Владислав Писарев, режисер:

«V Лабораторія Національної спілки театральних діячів України для драматургів і режисерів у Полтаві. Зазвичай в універі не вчать співпраці із живим драматургом. І потім виникає брак комунікації, що безумовно впливає на кінцевий продукт (виставу). Дякую НСТДУ за те, що заповнюєте цю порожнечу. Чекаю нових зустрічей і крутих текстів!!!»

Андрій Бондаренко, драматург:

«Драма під сирени. Минулого разу, коли я був на Лабораторії Драматургії від Національної спілки театральних діячів України, довкола було сонце, море і Одеса. А тепер все відбувалося у Полтаві – це не Харків, але тривоги там звучали майже щопівгодини. Після Львова було трохи тривожно, але звикли. Це вже була моя третя Лабораторія і дуже кльово, що формат потроху змінюється, відбуваються якісь пошуки і експерименти. Цього разу знову залучили режисерів, але з повною інтеграцією поміж драматургів. Режисери від початку і до кінця спостерігали за драматургічною роботою, коментували, ділилися своїм баченням, теж занурювалися в процес, тільки що не писали. Загалом, це звісно дуже круте середовище для творчості – ти отримуєш купу мотивації для писання, миттєві фідбеки і крім того збагачуєшся колективною ноосферою, взаємозапиляєшся. Одним словом, це був крутий парад ідей, думок, образів, історій (і зустрічей!) – і тепер дуже хочеться побачити як це все трансформується у десяток новесеньких класних п’єс! Тим більше, що це будуть комедії, причому дуже різних піджанрів і форматів. Просто невимовна вдячність тим, хто це все робить рік у рік! Був дуже радий полабораторити разом із старими і новими колегами! До зустрічі в Києві!»

Ольга Мацюпа, драматургиня:

«Комедія – це найскладніший жанр в драматургії, комедія – протидія тоталітарному, комедія, якщо вона розумна, віддзеркалює нас, тому не всім може бути смішно. Я дуже радію, що цього року знову змогла долучитися до Лабораторії драматургії від Національної спілки театральних діячів України, правда онлайн, за що дуже вдячна. Минулорічне слово було “догори дригом” і я поміняла тему, цього року подалась відразу з трьома, а слово вийшло “сила” і що б це значило? Новий виклик, а там буде видно. Дякую організаторам та кураторам!»

Людмила Тимошенко, драматургиня:

«Ти ж філософ? А ну скажи умний тост! Після цієї фрази нічого, окрім банальних фраз, підкріплених латиною, не виходить. І ти почувалася не студенткою філософського, а дядею Кіндратом з котельні.. Сказать на заказ щось смішне ще важче. Смішне, воно таякби екзистенційно або сидить в лічності, або його нема. Навчити писати комедію не можна. Але можна покликати на одну лабораторію десяток людей з почуттям гумору, розповісти їм про матчасть і дати життєстверджуючий пєндюль. Мовляв “Ану бігом пішли комедію писать!” Саме це зробили Ольга Байбак Павло Ар’є та Лєна Лягушонкова на Лабораторії НСТДУ. Так шо трєпєщіть режисери театрів! Скоро буде лавина комедій…»

Олена Шамріна, драматургиня:

«Минулого тижня була на першій резиденції Лабораторії Драматургії від Національної спілки театральних діячів України.Перш за все хочу подякувати кураторам за це неймовірне середовище, за ваші знання та привід для творчості! Багато інфи, багато аналізу що таке “смішне” та як працює гумор. Чудова компанія, вир ідей і розмов. Багато прогулянок Полтавою. Краєвиди, грози, і трохи – галушки. Тепер мій квест на літо – написати комедію. Доволі божественну, сподіваюсь)»

Фото Вікторії Котенок